maandag 4 februari 2008

basiscompetenties ( week 2)

  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

We hebben ondertussen al 2 observatiedagen achter de rug waarbij ik reeds 2 lessen namelijk ‘Arte’ en ‘Engels’ heb gegeven. Ik heb geprobeerd om alles zo concreet mogelijk en met verschillende werkvormen voor te stellen.

We hebben de lessen voor 2 verschillende klassen, samen gemaakt zodat we elkaar konden helpen met de Italiaanse dialogen.

De werkvormen die in België veel gebruikt worden, waren nieuw voor die stageschool wat wil zeggen dat wij de leerlingen snel hebben kunnen boeien. De leerlingen gaven ons enorm veel respect wat mij veel moed gaf om de lessen vol enthousiasme en in het Italiaans te geven. De leerlingen hielpen wanneer ik het nodig had en deden echt hun best om de lessen zo vlot mogelijk te doen verlopen. Het kleine bordje was een perfect concreet middel om alles visueel uit te leggen.

In de ene klas zat een meisje met een mentale handicap wat een volledig andere en vernieuwende aanpak nodig heeft. Daar heb ik ook veel van opgestoken zodat ik daar toekomstgericht gebruik kan van maken.

Het lesgeven in een andere taal vergt een expressievere en enthousiastere aanpak en het stelt ook zowel mijn geduld als het geduld van de leerlingen en mentor, op de proef.

Ik heb weinig vernieuwende zaken bijgeleerd uit het Italiaanse schoolleven maar zij hebben wel al veel leuke dingen gezien die wij vaak gebruiken tijdens het Vlaamse schoolleven.

  1. Opvoeder

Voor de leerlingen is het leuk en vernieuwend om een ander gezicht voor de klas te zien staan. Ik kreeg enorm veel respect van de leerlingen en mentoren wat het wederzijds contact positief beïnvloedt.

Het geduld wordt meer op de proef gesteld aangezien het moeilijk is om alles in een andere taal te kunnen uitleggen. Enthousiasme en expressie is noodzakelijk om de boodschappen goed te kunnen overbrengen. De kinderen gaven mij een gevoel van zelfzekerheid waardoor ik hen ook een positief gevoel kon geven.

Er is een leerling, die komt uit een zigeunergezin, waar ik het veel moeilijker mee heb aangezien zij niet echt de intentie heeft om mee te werken en om Italiaans te leren.

  1. Inhoudelijk expert

Ik heb nu al wat Italiaans geleerd doordat ik het heb moeten gebruiken tijdens het klasgebeuren. De leerlingen deden veel moeite om mij de Italiaanse woorden bij te brengen.

Ook de werking van de school, de wetten en de rechten van de mensen zijn anders waardoor ik op dat vlak ook al veel heb bijgeleerd.

Maandag 4 februari beginnen de Italiaanse lessen en 18 februari beginnen de andere lessen. Ik kijk er al naar uit want het is mij nu reeds duidelijk dat het onderwijssysteem voor de toekomstige leerkrachten volledig anders is dan bij ons. We hebben al gekozen welke vakken wij graag willen volgen, namelijk de muzische en meer didactische vakken.

Aangezien het echt moeilijk is om theoretische, opvoedkundige vakken te volgen hebben wij geopteerd om een leerkracht te observeren die les geeft in een school voor kinderen met dyslexie en dyspraxie.

  1. Organisator

Wij hebben reeds enkele stagedagen achter de rug wat mij heel blij maakt. Het is niet simpel om dat in Italië aan een sneltempo te organiseren maar wij hebben gelukkig ons doel kunnen bereiken. Hier moet aan meer gedacht worden dan in België. Dan denk ik aan onder andere het fiscaal nummer en de verschillende aanvraagformulieren die nodig zijn om toestemming te vragen voor een bepaald iets zoals bijvoorbeeld voor het nemen van foto’s.

We krijgen de kans om zelf onze weekplanningen in elkaar te steken waarbij we onze stages en te volgen lessen goed op elkaar kunnen laten aansluiten.

Nu is het aan ons om onze weekplanningen goed op punt te stellen zodat alles in de praktijk haalbaar is.

  1. Innovator

Alles is hier nieuw voor zowel ons als voor de mentor en de leerlingen. Voor ons is het andere schoolsysteem vooral nieuw terwijl de alledaagse werkvormen bij ons, nieuw zijn voor de mentoren hier. De kinderen en de mentoren zijn heel blij met onze komst aangezien het niet veel gebeurt een stagiaire te hebben.

Ook de basiscompetenties zijn nieuw voor de mentoren. Zij begrijpen de opdeling en het doel van de basiscompetenties nu nog niet maar ze doen wel hun best om het te begrijpen zodat ze ons later eventueel kunnen beoordelen op basis van de basiscompetenties.

  1. Lid van een schoolteam

In het begin was het voor ons moeilijk om de leden van het schoolteam duidelijk te maken wie wij zijn en wat onze bedoelingen zijn. Eens ze wisten wie wij waren was het geen probleem meer om de school door te lopen zonder een begeleidende persoon bij ons te hebben. We voelden ons na de eerste stagedag ook meteen al meer aanvaard. Iedereen staat open voor wat we willen doen en helpt ons waar ze ons kunnen helpen.

We hebben goede contacten met onze mentoren, met de onderdirectrice en met de begeleidende leerkracht die ook een professor is aan de universiteit LUMSA.

In LUMSA hebben we ondertussen ook al betere contacten met de mensen van het Internationaal bureau en met onze stagementor.

  1. Partner van ouders

We zijn nog niet in contact gekomen met ouders maar we weten wel al dat zij en hun kinderen meer rechten hebben omtrent de privacy. Het zal moeilijk zijn om in contact te komen met ouders aangezien er een grotere kloof is tussen ouders en leerkrachten.

  1. Partner van schoolgemeenschap

We hebben ondertussen goede contacten met de leden van het schoolteam wat alles positief beïnvloedt.

Soms zijn er wat onduidelijkheden maar deze proberen we zo snel mogelijk op te lossen.

De communicatie tussen Fien en ik blijft vlot verlopen wat de samenwerking verbetert.

  1. Cultuurparticipant

We zijn de Italiaanse mentaliteit ondertussen al meer gewoon maar toch proberen wij de Belgische mentaliteit een beetje op te dringen aangezien dat nodig is om onze doelen zo snel mogelijk te bereiken. Dat is de reden waarom iedereen meer en meer respect voor ons opbrengt. De mentoren zijn het niet gewoon om stagiaires te hebben wat ons meteen meer motiveert om hen leuke dingen bij te leren, waar ze heel respectvol en vol belangstelling mee omgaan.

Wij staan open om de Italiaanse cultuur in ons op te nemen maar wij proberen ook wel om hen Belgische schoolcultuur bij te brengen aangezien wij nu het gevoel hebben dat ons schoolbeleid wat beter is dan het Italiaanse schoolbeleid. We mogen dat gevoel natuurlijk niet veralgemenen aangezien wij nog maar met 1 publieke school in aanraking zijn gekomen.

Wij voelden ons opgesloten binnen de school en zijn bang dat de kinderen dat ook aanvoelen.

Ook het schoolsysteem voor de toekomstige leerkrachten is anders aangezien hun opleiding uit 4 jaar bestaat waarbij het eerste jaar enkel theoretisch is. Het 2e jaar is theoretisch en de stages bestaan enkel uit het observeren. Tijdens de stages in het 3e jaar moet er effectief les gegeven worden en in het 4e jaar wordt er enkel tijd vrijgemaakt voor een eindproject waarbij het niet de bedoeling is om veel stage te lopen.

Ik blijf erbij dat het typische Italiaanse eten enorm lekker is, waar ik heel blij om ben. Ook wanneer de mensen zien dat je moeite doet om je doel te bereiken en dat je de taal wil leren, doen ze enorm hun best om je op een vriendelijke manier te helpen.

zondag 3 februari 2008

Weekend nummer 2

Hallo hallo,

Na weekend nummer 1 komt ... jawel weekend nummer 2. Dit weekend was voor mij veel aangenamer dan het vorig weekend.
Elke, de vroege vogel had vrijdagmorgen toch wel een beetje moeite om 6.30u haar bed uit te wankelen zodat ze zeker om 9u op haar stageschool zou aankomen. Eens op de stageschool aangekomen was ik gelukkig weer helemaal wakker, al zag ik er zo niet uit. We hebben die voormiddag elk in verschillende klassen geobserveerd en 2 lessen gegeven. Ik had enorm veel schrik om de lessen te geven aangezien de ene les (arte) volledig in het Italiaans moest gebeuren, wat nog niet echt mijn sterkste vak is. Door alles met handen, voeten, tekeningen en bord uit te leggen, begrepen de leerlingen hoe ze aan de slag konden gaan. Het resultaat was fantastisch wat zowel ons als de leerlingen enorm blij maakte. Het deed mij goed om al die lachende gezichtjes te zien gevolgd door een warm applaus. Wonderbaarlijk vond ik dat want na elke les kregen wij een applaus, wat mijn zelfwaardegevoel natuurlijk de lucht in deed gaan :). De leerlingen en mentoren zijn het niet gewoon om een stagiaire te hebben en waren het precies helemaal niet gewoon om zo'n andere werkvormen voor ogen te zien.
Wij gingen opnieuw naar 'ons' restaurantje om onze geslaagde dag te vieren. Nadat we onze maag wat gevuld hebben, zijn we nog wat historische dingen gaan bezoeken.





's Avonds mocht ik dan eindelijk naar de grote kamer verhuizen waar ik natuurlijk al lang naar uitkeek. Nu is de kamer helemaal naar mijn zin ingericht en ik voel mij hier al veel meer thuis dan voorheen.


Gisterenavond zijn Fien en ik een terrasje gaan doen. Het was gewoon zalig om om 10.30u buiten in je truitje een wijntje of cocktailke te drinken. Het was een rustige en gezellige avond.

Vandaag kwam Stijn, de vriend van Fien aan in Ciampino aangezien hij hier zijn weekje vakantie komt doorbrengen. We gingen vandaag opnieuw het historisch centrum binnen om iets te drinken, te bezoeken en te eten. Stijn heeft geen geluk want na 2 weken prachtig weer, regende het hier de hele dag door. Het was precies of we de Trevi fontein in België bezochten, toch was het zalig en kleurrijk door de vele parapluen. Een paraplu in Rome is wel ooggevaarlijk aangezien de Romeinen hier het niet echt gewoon zijn om met zo'n paraplu te werken. Er wordt weinig rekening gehouden met de omvang van zo'n paraplu wat wil zeggen dat het gemakkelijk kan gebeuren dat je een stevige paraplupin in je oog krijgt. Opgelet dus :)

Het was een aangenaam weekend en ik hoop van jullie ook alhoewel het wel moeilijk zal geweest zijn om mij zo te moeten missen. Geen nood, morgen horen jullie mij terug met wat meer stage- en andere nieuws.

Zoen Elke
(Het kan dat er een filmpje niet afspeelt, mijn excuses maar indien ze niet afspelen zoek ik nog uit hoe dat komt)
Groetjes!
xx