- Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
We hebben de lessen voor 2 verschillende klassen, samen gemaakt zodat we elkaar konden helpen met de Italiaanse dialogen.
De werkvormen die in België veel gebruikt worden, waren nieuw voor die stageschool wat wil zeggen dat wij de leerlingen snel hebben kunnen boeien. De leerlingen gaven ons enorm veel respect wat mij veel moed gaf om de lessen vol enthousiasme en in het Italiaans te geven. De leerlingen hielpen wanneer ik het nodig had en deden echt hun best om de lessen zo vlot mogelijk te doen verlopen. Het kleine bordje was een perfect concreet middel om alles visueel uit te leggen.
In de ene klas zat een meisje met een mentale handicap wat een volledig andere en vernieuwende aanpak nodig heeft. Daar heb ik ook veel van opgestoken zodat ik daar toekomstgericht gebruik kan van maken.
Het lesgeven in een andere taal vergt een expressievere en enthousiastere aanpak en het stelt ook zowel mijn geduld als het geduld van de leerlingen en mentor, op de proef.
Ik heb weinig vernieuwende zaken bijgeleerd uit het Italiaanse schoolleven maar zij hebben wel al veel leuke dingen gezien die wij vaak gebruiken tijdens het Vlaamse schoolleven.
- Opvoeder
Het geduld wordt meer op de proef gesteld aangezien het moeilijk is om alles in een andere taal te kunnen uitleggen. Enthousiasme en expressie is noodzakelijk om de boodschappen goed te kunnen overbrengen. De kinderen gaven mij een gevoel van zelfzekerheid waardoor ik hen ook een positief gevoel kon geven.
Er is een leerling, die komt uit een zigeunergezin, waar ik het veel moeilijker mee heb aangezien zij niet echt de intentie heeft om mee te werken en om Italiaans te leren.
- Inhoudelijk expert
Ook de werking van de school, de wetten en de rechten van de mensen zijn anders waardoor ik op dat vlak ook al veel heb bijgeleerd.
Maandag 4 februari beginnen de Italiaanse lessen en 18 februari beginnen de andere lessen. Ik kijk er al naar uit want het is mij nu reeds duidelijk dat het onderwijssysteem voor de toekomstige leerkrachten volledig anders is dan bij ons. We hebben al gekozen welke vakken wij graag willen volgen, namelijk de muzische en meer didactische vakken.
Aangezien het echt moeilijk is om theoretische, opvoedkundige vakken te volgen hebben wij geopteerd om een leerkracht te observeren die les geeft in een school voor kinderen met dyslexie en dyspraxie.
- Organisator
We krijgen de kans om zelf onze weekplanningen in elkaar te steken waarbij we onze stages en te volgen lessen goed op elkaar kunnen laten aansluiten.
Nu is het aan ons om onze weekplanningen goed op punt te stellen zodat alles in de praktijk haalbaar is.
- Innovator
Ook de basiscompetenties zijn nieuw voor de mentoren. Zij begrijpen de opdeling en het doel van de basiscompetenties nu nog niet maar ze doen wel hun best om het te begrijpen zodat ze ons later eventueel kunnen beoordelen op basis van de basiscompetenties.
- Lid van een schoolteam
We hebben goede contacten met onze mentoren, met de onderdirectrice en met de begeleidende leerkracht die ook een professor is aan de universiteit LUMSA.
In LUMSA hebben we ondertussen ook al betere contacten met de mensen van het Internationaal bureau en met onze stagementor.
- Partner van ouders
- Partner van schoolgemeenschap
Soms zijn er wat onduidelijkheden maar deze proberen we zo snel mogelijk op te lossen.
De communicatie tussen Fien en ik blijft vlot verlopen wat de samenwerking verbetert.
- Cultuurparticipant
Wij staan open om de Italiaanse cultuur in ons op te nemen maar wij proberen ook wel om hen Belgische schoolcultuur bij te brengen aangezien wij nu het gevoel hebben dat ons schoolbeleid wat beter is dan het Italiaanse schoolbeleid. We mogen dat gevoel natuurlijk niet veralgemenen aangezien wij nog maar met 1 publieke school in aanraking zijn gekomen.
Wij voelden ons opgesloten binnen de school en zijn bang dat de kinderen dat ook aanvoelen.
Ook het schoolsysteem voor de toekomstige leerkrachten is anders aangezien hun opleiding uit 4 jaar bestaat waarbij het eerste jaar enkel theoretisch is. Het 2e jaar is theoretisch en de stages bestaan enkel uit het observeren. Tijdens de stages in het 3e jaar moet er effectief les gegeven worden en in het 4e jaar wordt er enkel tijd vrijgemaakt voor een eindproject waarbij het niet de bedoeling is om veel stage te lopen.
Ik blijf erbij dat het typische Italiaanse eten enorm lekker is, waar ik heel blij om ben. Ook wanneer de mensen zien dat je moeite doet om je doel te bereiken en dat je de taal wil leren, doen ze enorm hun best om je op een vriendelijke manier te helpen.