zaterdag 8 maart 2008

Basiscompetenties (week 7)

Lees je liever geen basco's? Lees volgend bericht :)


  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Dinsdag en donderdag hadden wij 2 stagedagen in functie van de bachelorproef. We hebben opnieuw onze vooropgestelde doelen op een concrete en praktische manier bereikt.
We wilden aan de hand van onze activiteiten meer inspelen op het gedrag van de leerlingen tegenover elkaar. Over het algemeen kunnen de leerlingen niet zo goed omgaan met elkaar. Ze maken veel ruzie, laten elkaar niet uitspreken en luisteren niet aandachtig naar elkaar. Het lijkt of ze het boeiender vinden om onvriendelijk te doen tegen elkaar en koppig te blijven zodat de veelvoorkomende ruzies niet opgelost kunnen worden. In tegenstelling daarvan weten wij wel uit de enquêtes en brainstormen door de leerlingen, dat de meeste leerlingen zich niet goed voelen in de klas omwille van de vele ruzies en gevechten.
Dinsdag leerden wij de kinderen enkele spelletjes die ze SAMEN kunnen spelen op de speelplaats, indien ze de kans krijgen om op de speelplaats te spelen. We konden hen ook meer tot rust brengen door enkele zintuig- en concentratiespelen.
Donderdagmiddag gingen wij dieper in op de voorwaarden die van belang zijn om een goed gesprek te kunnen voeren. De leerlingen wisten wel waar ze zich aan moesten houden maar in de realiteit hielden ze er zich veel te weinig aan. Aan de hand van enkele concrete, didactische hulpmiddelen konden wij de kinderen eens echte interessante gesprekken laten voeren met elkaar en met de leerkracht.
Wij lieten de kinderen elkaar ook evalueren op basis van de gespreksvoorwaarden, wat goed lukte.
We lieten de kinderen praten over ons project namelijk over wat ze er goed/minder goed aan vonden, hou ze het liever hadden gehad, wat ze nog hadden willen doen, …
Uit dat goed verlopende gesprek hebben wij ook onszelf en ons project kunnen evalueren. De kinderen vonden het over het algemeen heel leuk, vernieuwend en waren enthousiast over wat we allemaal gedaan hebben. Ze vonden het jammer dat het afgelopen was.
Wij vonden het uiteraard ook leuk om de kinderen hun reacties te horen.
Het gaf ons een goed gevoel dat de kinderen heel goed weten wat we met ons project en de activiteiten wilden bereiken.
Gezondheid en zijn 3 aspecten werden zowel op het niveau van de klas, school als schoolomgeving naar voor gebracht.

  1. Opvoeder

De leerlingen voelen zich goed bij ons en durven ons al een gemakkelijker zeggen wanneer hen iets dwars ligt.
De kinderen zijn wel wat drukker dan in het begin omdat het nieuwe van ‘stagiaires’ te hebben er ondertussen wel wat af is. Ze gaan wel niet zo ver zoals bij de gewone leerkrachten omdat ze daar de kans niet toe krijgen. Onze geluidsgrens ligt wat lager dan die van de leerkrachten waardoor wij de leerlingen sneller op hun foute gedrag wijzen zodat ze weten wat ze eraan kunnen verbeteren. Ik was wat bang dat wij daar commentaar gingen op krijgen maar integendeel, de leerkrachten willen veel van ons overnemen en dat ook op het ‘opvoedende’ vlak.
Het kan echt nodig zijn om heel streng op te treden zodat de lessen verder niet veel gestoord kunnen worden. Ook door het gebruik van nieuwe, didactische hulpmiddelen waar wat regels aan vasthangen, verloopt alles vlotter dan gewoonlijk.
De leerkrachten vinden het ‘praatlicht’ ook een goed systeem die ook zij nu toepassen tijdens het lesgeven.

  1. Inhoudelijk expert

Deze week volgden wij opnieuw enkele laboratoriavakken waardoor ik weer nieuwe zaken heb bijgeleerd.
Tijdens ‘Teatro Di Parola’ gingen wij dieper in op het communiceren met ons lichaam. De leerkracht gaf ons ook een gedicht op. Wij moesten dan nadenken over wat daar allemaal mee kon gebeuren. Ik heb toen wel gemerkt dat de studenten echt veel achter zitten op didactisch vlak want ze hadden het bijvoorbeeld echt moeilijk om te zeggen wat er allemaal met het gedicht kon gedaan worden in de klas.
Tijdens ‘Media Education’ gingen wij dieper in op de soort foto’s. Wij leerden ook meer over de stappen om tot een gebruiksklare mediabron te komen.
Tijdens ‘Choralia’ leerden we opnieuw enkele Italiaanse kinderliedjes en ook wij hebben hen een Vlaams kinderliedje aangeleerd.
Tijdens ‘Musicando Insieme’ gingen wij verder in op het improviserend voorstellen van poëzie uit de jaren ’90. Het is eigenlijk niet te geloven dat een simpel gedicht/poëzietekst op zoveel verschillende manieren kan voorgesteld worden.
Tijdens de Italiaanse lessen leerden wij opnieuw veel grammatica. Ik leer vooral meer Italiaans door deze tijdens de stages te gebruiken en door alle lessen zo goed mogelijk proberen mee te volgen, wat nu toch wel al aardig lukt.

  1. Organisator

Het is ons gelukt om de lessen met de stages te combineren. Wij zijn nu ook een nieuwe stageschool aan het regelen zodat wij daar onze gewone stage kunnen afronden. Deze week hebben wij ons LA in orde kunnen brengen. Het Internationaal bureau ging het zo snel mogelijk naar onze school faxen dus wij hopen dan ook dat ze dat snel doen.

  1. Innovator

Ons volledige project met activiteiten waren nieuw voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Wij hebben tijdens onze bachelorproefstage enkele didactische materialen aangebracht die de school, mentoren en de klas nog lang gaan kunnen toepassen.

  • Het praatlicht aan het bord: Wanneer deze rood is, mag enkel de leerkracht spreken. Is het licht groen dan mogen de aangeduide leerlingen spreken.
  • Het praatlicht voor de leerlingen. Enkel de aangeduide leerlingen met het licht in hun handen mogen spreken. De anderen luisteren aandachtig.
  • Toiletregels: Groene of rode duimen aan de deuren van de nette of vuile toiletten. Indien er een rode duim hangt, mogen de kinderen niet naar dat toilet.

De leerkrachten waren heel enthousiast met onze nieuwe wendingen. Ze hebben zelf alles tot op de puntjes opgeschreven zodat ook zij het later kunnen gebruiken.
Ook de nieuwe didactische materialen en regels worden door de leerkrachten toegepast. Voor ons was het natuurlijk heel fijn om de leerkracht zo enthousiast over het project bezig te horen.

  1. Lid van het schoolteam/schoolgemeenschap

Als lid van de stageschool bleef alles zoals het vorige week was behalve dat we echt aanvoelen dat ze ons nog altijd meer en meer vertrouwen.
Als lid van de school LUMSA; De mensen van het Internationaal bureau zijn echt al veel vriendelijker tegen ons en staan al veel meer open voor onze vragen en problemen.

  1. Cultuurparticipant

Omwille van het slechte weer ben ik deze week wat minder opgetreden als cultuurparticipant.
Zaterdag ga ik misschien naar Firenze en zondag naar de zee of naar de Thermen.
Ik weet ondertussen ook al dat de dieren hier volgens de Italianen heel vreemde geluiden maken in vergelijking met in België. Een haan zegt hier bijvoorbeeld: Kikiliki of kirikiriki terwijl deze bij ons kukuluku zegt en een hond zegt hier bububu terwijl deze bij ons woefwoef of blafblaf zegt. Blijkbaar hebben ze de dierengeluiden die de kinderen maken doorgetrokken en bevestigd zodat een dier zogezegd echt zo’n geluid maakt.

Het blijft een avontuur op alle vlakken.

donderdag 6 maart 2008

De verschillen zijn hilarisch! :)

Buona Sera!

Ik ben hier opnieuw en deze keer niet met de basco's :)

Ik heb weer veel te vertellen aangezien ik bijna een week niets meer heb gepost.
Ik begin bij vorige week vrijdag waarop wij, na een lastige lesdag tot 19u, naar Fluid (wijn- en cocktailbar) zijn geweest. Het is het bartje waar ik een heuse fan van ben want je krijgt daar voor 7 euro een super lekkere cocktail met eten tot je erbij neervalt.

Zaterdagmorgen moest ik om 10u aan LUMSA zijn aangezien wij daar met de Italiaanse klas afgesproken hadden. Wij gingen namelijk CastelSant'Angelo gaan bezoeken waarbij onze professor ons gidste. Ik heb het gevoel dat er veel erasmussers zich al volledig aan het inburgeren zijn aangezien er 20 op de 38 personen niet zijn afgekomen. Het was eens fijn om het immense gebouw ook eens binnenin te kunnen bezichtigen! Ook bovenop het gebouw was het een prachtig zicht waar ik natuurlijk foto's van heb genomen:


Na het werken voor school ging ik diezelfde avond met enkele vriendinnen naar een Marokkaans bartje. Het was er enorm gezellig en er hing een leuke sfeer, zeker wanneer de danseres kwam opdagen en iedereen de dansvloer op sleurde (exclusief Elke :p).

Zondag was het prachtig weer maar toch zat ik een volledige dag binnen om wat te werken voor school. De dag werd wel op een aangename manier afgesloten in de beste tiramisubar van Rome. Naast de ongelofelijke Tiramisu kwam er wel het emotionele afscheid van een vriendin. Aangezien zij woensdag vertrok hebben wij super geprofiteerd van de laatste dagen met haar.

Maandag hadden wij opnieuw 'Teatro di parola' waarin wij hebben moeten communiceren aan de hand van ons lichaam. Voor ons is dat niets nieuws aangezien wij het ondertussen al gewoon zijn om elke les met handen en voeten uit te leggen.

Dinsdag hadden wij onze voorlaatste stagedag in functie van de bachelorproefstage. In de voormiddag lieten wij de leerlingen kennismaken met enkele NewGames buiten op de speelplaats. Aangezien de kinderen het heel moeilijk hebben om met elkaar overeen te komen, om samen te spelen zonder enige ruzie of 'racistisch achtige' opmerking, wilden wij hen wat spelletjes aanleren waarbij er zonder ruzie samen kan gespeeld worden. We hebben er ook van geprofiteerd om de kinderen van elk beetje mooi weer te laten genieten. De kinderen vonden het wel leuk om eens buiten te mogen spelen. Wij hebben ook ontdekt dat Chinees voetbal bij ons, hier Colloseo heet. Als je denkt aan hoe het colloseum eruit ziet, kan je je wellicht wel inbeelden waarom het spel zo genoemd wordt.
Wij speelden na de NewGames ook zintuig- en concentratiespelen.

Woensdag volgden wij 'Media Education' en 'Choralia'. Tijdens de eerste les gingen wij verder in op het gebruik van media en het maken van films en foto's.
Jullie kunnen wellicht wel raden wat wij deden tijdens de les 'Choralia'..., enja inderdaad wij zongen opnieuw 4uur aan een stuk. Het enige wat ik je daar nog van kan vertellen is dat 4 UUR zingen echt ongelofelijk lang is. De les werd wel spannend afgesloten aangezien het op het einde onze beurt was om onze Vlaamse stemmen eens te laten horen. Wij leerden de studenten het liedje '6 kippetjes' aan met instrumentale begeleiding door de professor. Eigenlijk was het enkel de professor die de tekst goed beet had. De anderen kunnen nog wat oefening gebruiken, wat wel normaal is :) De klanken kwamen er echt heel grappig uit. Wat wij ook heel grappig vonden, is dat de kippen of hanen volgens de Italianen: kikirikii - kikiliki zeggen terwijl deze bij ons kukuluku zeggen. Raar, ook de honden maken hier vreemd geluid aangezien ze bububu (u wordt als 'oe' uitgesproken) zeggen. Wij leerden de Italianen dat het bij ons 'woef woef woef' is. Het is echt wel leuk hoe sommige zaken zo kunnen verschillen.

Vandaag was het onze laatste stagedag in functie van de bachelorproef. Deze namiddag hadden wij met de kinderen enkele gesprekken en doesituaties met in ons achterhoofd de belangrijke gespreksvoorwaarden. De kinderen hebben het hier echt moeilijk om naar elkaar te luisteren, om elkaar te laten uitspreken en om oplossingen te zoeken in plaats van ruzie te blijven maken. Tijdens de eerste les (brainstorm omtrent gezondheid) merkten wij op dat er vele leerlingen zich daar eigenlijk niet goed bij voelen. Dat was de reden waarom wij daar graag iets aan wilden aan doen.
Op het einde van de les lieten wij de kinderen discussiëren/praten over wat zij van ons project vonden. Wij vonden het niet alleen leuk om te horen dat de kinderen enorm enthousiast praatten over ons project, maar we vonden het ook fijn om de kinderen een deftig gesprek te horen voeren. Ze maakten zelf heel goed gebruik van het praatlicht (enkel de persoon die dat in de handen heeft mag praten). Het gaf ons echt een goed gevoel om mee naar huis te vertrekken.

Enzo ben ik tot vanavond gekomen waarop ik ook over morgen wil vertellen. Morgen hebben wij maar 3 uurtjes les, wat voor ons hier een hele luxe is. Ook hebben wij blijkbaar sinds deze week maar 2 uur Italiaanse les in plaats van 4 uur, wat al heel veel scheelt want het is nu pas volgende week vrijdag onze eerstkomende les.

Ohja en dit weekend ga ik zaterdag 'normaal' een hele dag naar Firenze en zondagmorgen bakken wij hier een cake die wij 's middags aan de zee gaan opsloeberen. Onze plannen hangen natuurlijk wel allemaal af van het wisselvallige weer hier momenteel.
Misschien spreek ik ook wel eens af met een echte Vlaamse Waregemnaar :p

Ik kijk er al naar uit om jullie meer te kunnen vertellen :)

Groetjes!!
Elke

zondag 2 maart 2008

Basiscompetenties (week 6)

Hallo hallo!!

Mensen die het wat minder zien zitten om de basco’s te lezen; lees vorige en algemener bericht :)


Vele groetjes,

Elke


  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Dinsdag en donderdag hadden wij 2 stagedagen in functie van de bachelorproef.
Wij hebben opnieuw al onze vooropgestelde doelen bereikt. Alles gaat nu ook al wat vlotter dan in het begin aangezien de taalbarrière niet meer zo’n groot probleem vormt. Dat is ook de reden waarom de leerlingen sneller naar ons komen met hun problemen, in plaats van hun leerkracht erbij te roepen.
We hebben heel wat concrete en praktische activiteiten uitgewerkt waarvan we zowel tijdens als achteraf nagingen of de leerlingen alles begrepen hadden. Meestal was dat geen probleem aangezien alles op een zo concreet mogelijke manier aan bod kwam.
We leerden de kinderen meer over de 3 aspecten van gezondheid namelijk over het fysieke, mentale en sociale aspect. De kinderen fristen de klas op zodat deze een aangenamer leerklimaat werd (mentaal). Ze leerden ook meer over hygiënische zaken waarbij ze concrete en nieuwe toiletregels toepasten voor de volledige school (fysiek). De kinderen kwamen ook meer te weten over de verkeersregels die ze later mochten oefenen op de speelplaats. Op die manier kwamen de kinderen ook eens buiten (fysiek en mentaal). We deden de leerlingen ook beseffen dat er zonder veel moeite lekkere en gezonde fruittussendoortjes gemaakt en gegeten kunnen worden in plaats van snoep of andere ongezonde tussendoortjes (fysiek). De leerlingen krijgen ook meer beweging tijdens de lessen (fysiek).
Aangezien alles in groepsvormen georganiseerd werd, speelden wij ook in op de sociale gezondheid van de leerlingen. Het is ook altijd leuk om onze doelen van de activiteiten uit de kindermondjes te horen. Het is een positief teken voor het feit dat de leerlingen goed weten waar we mee bezig zijn.

  1. Opvoeder

Wij krijgen nog altijd veel respect en waardering van de kinderen. Wij helpen hen zoveel mogelijk waar nodig terwijl zij ons ook steunen door ons te helpen tijdens de communicatieproblemen omwille van de nieuwe taal.
Er zijn natuurlijk ook enkele leerlingen die goed zijn in het acteren van problemen. Aangezien ik de leerlingen echt al begin te kennen, is het al een stuk gemakkelijker om gepast te reageren op de reacties van de leerlingen. Ik heb het behoorlijk snel door als er een leerling een bepaald probleem acteert om ons te testen, om aandacht te zoeken of om tijd te rekken. Wanneer ik dat merk en ik ben zeker van mijn stuk, probeer ik daar zo snel en goed mogelijk op te reageren zodat die leerling geen verdere intentie heeft om de klas te storen.
Fien en ik zijn ook wel wat strenger dan onze mentoren waardoor de lessen vlot en efficiënt genoeg verlopen. We probeerden ook nieuwe regels toe te passen zodat het voor de leerlingen duidelijk is wanneer ze mogen praten en wanneer niet. Het is leuk om te zien dat ook de mentoren strenger zijn en onze regels toepassen. De mentoren vinden dat we de touwtjes goed in handen hebben wat ons een goed en zelfzeker gevoel geeft.
Gelukkig hebben we de mentoren nog want zijn helpen ons tijdens noodsituaties die wij moeilijker zouden kunnen aanpakken omwille van het taalprobleem. Donderdag is er bijvoorbeeld een grote klasruzie geweest nadat er enkele ‘racistische’ reacties plaatsvonden op de speelplaats. De leerkracht kon die serieuze ruzie toch goed oplossen waardoor wij onze activiteiten beter van start konden laten gaan. Samen staan we sterker dan elk alleen.

  1. Inhoudelijk expert

Deze week volgden we opnieuw enkele laboratoriavakken die we vorige week ook volgden. Ik vind het heel boeiend om die vakken te volgen aangezien het zeker interessant is om te gebruiken in onze toekomst.
Tijdens ‘Teatro di parola’ leerden we meer communiceren met ons lichaam. We leerden tijdens de les ‘Media Education’ meer over de soorten foto’s en het nemen ervan. Tijdens ‘Choralia’ leerden wij enkele Italiaanse kinderlliedjes zingen en wij zongen ook een Vlaams kinderliedje voor de Italiaanse studenten.
Tijdens ‘Musicando Insieme’ leerden wij poëzie uit de jaren ’90 via verschillende klanken en op een improviserende manier naar voor brengen.
Ook tijdens de lessen Italiaans leerde ik opnieuw veel bij op grammaticaal niveau.

  1. Organisator

De bachelorproefstage is een goede manier om het organisatorisch niveau te testen. Het vraagt enorm veel werk en aandacht om alles zo goed mogelijk te organiseren. Vooral ook omdat alles in een andere taal dus zo concreet mogelijk moet georganiseerd worden. Ik denk wel dat we er tot nu toe goed in slagen om alles zo goed mogelijk georganiseerd te krijgen.
Deze week kunnen wij normaal ons LA in orde brengen zodat ook het grootste deel van het administratief werk afgerond zal zijn.

  1. Innovator

Al onze activiteiten in functie van de bachelorproef waren vernieuwend voor zowel de leerlingen als voor de leerkrachten.
De leerkrachten probeerden zoveel mogelijk interessante zaken te noteren zodat ze het later ook nog kunnen gebruiken. Dat gaf ons natuurlijk een ongelofelijk goed gevoel want het toonde echt wel dat de leerkrachten geïnteresseerd zijn in wat we doen.
Het viel me wel op dat vooral de les rond verkeer heel vernieuwend en interessant was voor de kinderen. Blijkbaar wordt er in de scholen niet veel aandacht besteedt aan verkeerseducatie.
Wij konden deze week dus gelukkig op veel verschillende vlakken ons vernieuwend steentje bijdragen.

  1. Lid van schoolteam/Partner van de schoolgemeenschap

De leerkrachten, bewakers en alle andere leden van het schoolteam worden telkens vriendelijker. Nu ze ons meer vertrouwen hebben en echt beseffen wat wij daar allemaal willen bereiken, krijgen wij sneller en meer toestemming om iets te organiseren.

  1. Cultuurparticipant

Deze week heb ik enorm veel vernieuwende zaken, die echt tot de Italiaanse cultuur behoren, bezocht en gedaan. Zondag ging ik naar het grote en heel culturele Vaticaanmuseum.
Ik ging ook naar de bekendste pizzeria van Rome. Woensdag ben ik naar een prachtige opera gaan kijken in de mooiste operazaal van Rome.
Zaterdag ging ik mee met de Italiaanse klas (erasmusstudenten) naar Castel Sant’Angelo waar onze professor ons gidste.

Ik vind het gewoon fijn om elke week prachtige en typische culturele zaken te mogen ontdekken in deze grootstad.