- Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
We wilden aan de hand van onze activiteiten meer inspelen op het gedrag van de leerlingen tegenover elkaar. Over het algemeen kunnen de leerlingen niet zo goed omgaan met elkaar. Ze maken veel ruzie, laten elkaar niet uitspreken en luisteren niet aandachtig naar elkaar. Het lijkt of ze het boeiender vinden om onvriendelijk te doen tegen elkaar en koppig te blijven zodat de veelvoorkomende ruzies niet opgelost kunnen worden. In tegenstelling daarvan weten wij wel uit de enquêtes en brainstormen door de leerlingen, dat de meeste leerlingen zich niet goed voelen in de klas omwille van de vele ruzies en gevechten.
Dinsdag leerden wij de kinderen enkele spelletjes die ze SAMEN kunnen spelen op de speelplaats, indien ze de kans krijgen om op de speelplaats te spelen. We konden hen ook meer tot rust brengen door enkele zintuig- en concentratiespelen.
Donderdagmiddag gingen wij dieper in op de voorwaarden die van belang zijn om een goed gesprek te kunnen voeren. De leerlingen wisten wel waar ze zich aan moesten houden maar in de realiteit hielden ze er zich veel te weinig aan. Aan de hand van enkele concrete, didactische hulpmiddelen konden wij de kinderen eens echte interessante gesprekken laten voeren met elkaar en met de leerkracht.
Wij lieten de kinderen elkaar ook evalueren op basis van de gespreksvoorwaarden, wat goed lukte.
We lieten de kinderen praten over ons project namelijk over wat ze er goed/minder goed aan vonden, hou ze het liever hadden gehad, wat ze nog hadden willen doen, …
Uit dat goed verlopende gesprek hebben wij ook onszelf en ons project kunnen evalueren. De kinderen vonden het over het algemeen heel leuk, vernieuwend en waren enthousiast over wat we allemaal gedaan hebben. Ze vonden het jammer dat het afgelopen was.
Wij vonden het uiteraard ook leuk om de kinderen hun reacties te horen.
Het gaf ons een goed gevoel dat de kinderen heel goed weten wat we met ons project en de activiteiten wilden bereiken.
Gezondheid en zijn 3 aspecten werden zowel op het niveau van de klas, school als schoolomgeving naar voor gebracht.
- Opvoeder
De kinderen zijn wel wat drukker dan in het begin omdat het nieuwe van ‘stagiaires’ te hebben er ondertussen wel wat af is. Ze gaan wel niet zo ver zoals bij de gewone leerkrachten omdat ze daar de kans niet toe krijgen. Onze geluidsgrens ligt wat lager dan die van de leerkrachten waardoor wij de leerlingen sneller op hun foute gedrag wijzen zodat ze weten wat ze eraan kunnen verbeteren. Ik was wat bang dat wij daar commentaar gingen op krijgen maar integendeel, de leerkrachten willen veel van ons overnemen en dat ook op het ‘opvoedende’ vlak.
Het kan echt nodig zijn om heel streng op te treden zodat de lessen verder niet veel gestoord kunnen worden. Ook door het gebruik van nieuwe, didactische hulpmiddelen waar wat regels aan vasthangen, verloopt alles vlotter dan gewoonlijk.
De leerkrachten vinden het ‘praatlicht’ ook een goed systeem die ook zij nu toepassen tijdens het lesgeven.
- Inhoudelijk expert
Tijdens ‘Teatro Di Parola’ gingen wij dieper in op het communiceren met ons lichaam. De leerkracht gaf ons ook een gedicht op. Wij moesten dan nadenken over wat daar allemaal mee kon gebeuren. Ik heb toen wel gemerkt dat de studenten echt veel achter zitten op didactisch vlak want ze hadden het bijvoorbeeld echt moeilijk om te zeggen wat er allemaal met het gedicht kon gedaan worden in de klas.
Tijdens ‘Media Education’ gingen wij dieper in op de soort foto’s. Wij leerden ook meer over de stappen om tot een gebruiksklare mediabron te komen.
Tijdens ‘Choralia’ leerden we opnieuw enkele Italiaanse kinderliedjes en ook wij hebben hen een Vlaams kinderliedje aangeleerd.
Tijdens ‘Musicando Insieme’ gingen wij verder in op het improviserend voorstellen van poëzie uit de jaren ’90. Het is eigenlijk niet te geloven dat een simpel gedicht/poëzietekst op zoveel verschillende manieren kan voorgesteld worden.
Tijdens de Italiaanse lessen leerden wij opnieuw veel grammatica. Ik leer vooral meer Italiaans door deze tijdens de stages te gebruiken en door alle lessen zo goed mogelijk proberen mee te volgen, wat nu toch wel al aardig lukt.
- Organisator
- Innovator
- Het praatlicht aan het bord: Wanneer deze rood is, mag enkel de leerkracht spreken. Is het licht groen dan mogen de aangeduide leerlingen spreken.
- Het praatlicht voor de leerlingen. Enkel de aangeduide leerlingen met het licht in hun handen mogen spreken. De anderen luisteren aandachtig.
- Toiletregels: Groene of rode duimen aan de deuren van de nette of vuile toiletten. Indien er een rode duim hangt, mogen de kinderen niet naar dat toilet.
De leerkrachten waren heel enthousiast met onze nieuwe wendingen. Ze hebben zelf alles tot op de puntjes opgeschreven zodat ook zij het later kunnen gebruiken.
Ook de nieuwe didactische materialen en regels worden door de leerkrachten toegepast. Voor ons was het natuurlijk heel fijn om de leerkracht zo enthousiast over het project bezig te horen.
- Lid van het schoolteam/schoolgemeenschap
Als lid van de school LUMSA; De mensen van het Internationaal bureau zijn echt al veel vriendelijker tegen ons en staan al veel meer open voor onze vragen en problemen.
- Cultuurparticipant
Zaterdag ga ik misschien naar Firenze en zondag naar de zee of naar de Thermen.
Ik weet ondertussen ook al dat de dieren hier volgens de Italianen heel vreemde geluiden maken in vergelijking met in België. Een haan zegt hier bijvoorbeeld: Kikiliki of kirikiriki terwijl deze bij ons kukuluku zegt en een hond zegt hier bububu terwijl deze bij ons woefwoef of blafblaf zegt. Blijkbaar hebben ze de dierengeluiden die de kinderen maken doorgetrokken en bevestigd zodat een dier zogezegd echt zo’n geluid maakt.
Het blijft een avontuur op alle vlakken.