zaterdag 16 februari 2008

Basiscompetenties (week 4)

  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Voorgaande week hebben wij een hele week (’s middags) geobserveerd in functie van de bachelorproefstage. Naast het observeren hebben wij ook enkele keren geparticipeerd. Wanneer wij zien dat de leerlingen niet echt mee zijn, de leerstof niet mee hebben of niet aandachtig zijn, vragen wij echt om in te springen want ik heb vaak het gevoel dat de leerkracht daar niet echt naar omkijkt.
In Italië wordt vooral frontaal les gegeven en de leerlingen moeten meestal gewoon overschrijven zodat ze dat dan kunnen leren. Ik denk dat het vooral daardoor is dat de leerlingen hun aandacht er niet bij kunnen houden.
Ik heb deze week nog niet veel bijgeleerd op het vlak van begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

  1. Opvoeder

De jonge leerkrachten wijzen de leerlingen sneller op hun foute gedrag en willen hen leren hoe ze zich wel moeten gedragen. Zij motiveren de kinderen ook meer om zich goed te gedragen en goed te werken.
Als wij participeren of les geven kunnen wij onmogelijk zo streng of evenveel beloningen geven zoals we dat in België gewoon zijn aangezien de leerkrachten hier een volledig andere opvoedende functie hebben. We gedragen ons hier meer zoals de jongere leerkrachten die toch een wat meer opvoedende functie hebben dan de oudere leerkrachten.
Hoe creatiever je de lessen aanbrengt, hoe enthousiaster de leerlingen zijn om op een speelse manier veel bij te leren. Dat is zowel hier als in België als in alle andere landen zo. Het is alleen jammer dat de lessen hier niet echt creatief aangebracht worden. Natuurlijk is het wel mogelijk dat wij tijdens de observaties in andere stagescholen anders gaan denken tegenover voorgaande vaststelling.

  1. Inhoudelijk expert

Ondertussen heb ik al veel Italiaanse grammatica bijgeleerd zonder veel gelegenheid te krijgen tot het spreken van Italiaans, wat ik wel heel jammer vind. Wij krijgen niet genoeg de kans om echte, typische situaties in het Italiaans te leren aanpakken aangezien de grammatica voor de professor belangrijker lijkt te zijn.
De gewone lessen beginnen maandag wat wil zeggen dat wij meer met de Italiaanse studenten gaan moeten omgaan wat ons meer gelegenheid zal geven om de gesprekken in het Italiaans aan te gaan en zo ook veel bij te leren.
Ik blijf ook echt voortdurend bijleren over de Italiaanse cultuur, monumenten, schoolsysteem, …

  1. Organisator

Wij hebben voor de komende 3 weken een weekplanning opgesteld waarbij wij onze lessen aan de universiteit en de bachelorproefstage gaan combineren. Het is zijn drukke maar op te volgen weekplanningen.
Wij zijn deze week opnieuw op het bureau van mevrouw Tamponi geweest en daar wisten de assistenten ons te vertellen dat ons LA nog niet opgesteld kan worden voor we zeker zijn van alle vakken die we gaan volgen. Na 2 tot 3 weken les moeten alle Erasmusstudenten terug naar het Internationaal bureau om hun LA te laten opmaken. Eenmaal gemaakt kan het niet meer aangepast worden.
Wij hopen ook dat dit zo snel mogelijk in orde is zodat het meeste van ons administratief werk afgerond is.

  1. Innovator

Wij hebben afgelopen week behoorlijk veel opgestoken omtrent onze bachelorproefstage. Wij haalden veel informatie uit de ingevulde enquêtes door de kinderen en uit de gesprekken met de mentoren. De leerlingen krijgen reeds gezondheidseducatie maar enkel op het deelaspect ‘voeding’. Wij hopen op de 3 niveaus (mentaal, fysisch als sociaal) te kunnen doordringen en daar wat verbetering in te brengen. Wij moeten alles organiseren binnen het gewone schoolkader zonder er de schoolomgeving veel bij te betrekken.

  1. Lid van een schoolteam / Partner van ouders / Partner van de schoolgemeenschap

Op deze vlakken zijn er nog geen verdere vorderingen aangezien alles dezelfde vorm blijft aannemen zonder veel veranderingen.

  1. Cultuurparticipant

Ik heb al veel bijgeleerd over bijvoorbeeld de opdeling van Italië, het ontstaan en typische geschiedkundige informatie over de verschillende monumenten.
De professor Italiaans probeert ons af en toe eens tussendoor daar wat meer info over mee te geven.

Het blijft een druk maar aangenaam en leerrijk verblijf.

woensdag 13 februari 2008

HAI

Dag iedereen!

Hier ben ik weer :) De derde lastige les/stagedag zit er alweer op. Ons weekritueel is elke dag om 10u in de aula klaarzitten om 3uur Italiaanse grammatica in ons hoofd te proberen steken. Drie uur later treden wij het klaslokaal gehaast uit om wat sandwiches en beleg te kopen zodat we deze zo snel mogelijk kunnen klaarmaken en opeten op weg naar onze stageschool. Twee bussen, 1 uur later komen wij aan op onze stageschool om hun alledaagse schoolpraktijken (in functie van de bachelorproef) te bestuderen.
Na 3 uur observatie nemen we dezelfde bussen terug richting apartement zodat ik 2 uur later mijn boterhammetjes kan opeten, wat op mijn gemak kan zijn, wat schoolwerk kan maken en mijn blog kan aanvullen.
Ik kan jullie nog altijd geen foto's tonen van onze stageschool aangezien wij daar nog altijd geen toestemming toe gekregen hebben, mijn excuses daarvoor :)

Gelukkig lopen onze Italiaanse lessen en observaties behoorlijk vlot.
Het gaat wel iets minder goed met onze gezondheid want Fien en ik zijn allebei wat ziek. Ik denk dat er iets raars in de lucht hangt want we zijn echt niet de enige die ziek zijn. In de ene klas waren er vandaag bijvoorbeeld maar 6 van de 16 kinderen en ook de mentor had de ziekte te pakken. Gelukkig is er het zonnetje dat ons hopelijk zo snel mogelijk volledig doet genezen.

Ik hoop jullie zo snel mogelijk meer te kunnen vertellen :) met misschien wat foto's.

Geniet van jullie Valentijnsdag trouwens!!

ciao, Bacio

Elke

zondag 10 februari 2008

Hallo hallo!

Hallo iedereen!

Na een goede week dat jullie mij hebben moeten missen, ben ik hier weer :)
Ik heb een schitterende week achter de rug want mijn ouders zijn op bezoek geweest. Jammergenoeg had ik geen vakantie maar tussendoor kon ik wel tijd vrijmaken om met mijn ouders door te brengen.

Ik begin bij het begin:
Maandagmorgen stonden wij met enkele erasmusstudenten te schimmelen voor een van 3
LUMSA-departementen, tot wij tot conclusie gekomen zijn dat er geen Italiaanse lessen waren. De 'lieftallige' assistenten van mevrouw Tamponi hadden ons allemaal een verkeerde datum doorgegeven aangezien de lessen blijkbaar woensdag startten.
Maandagmiddag zijn wij opnieuw een hele middag gaan observeren in functie van de gewone stage. Wij hebben toen heel veel bijgeleerd over de Italiaanse onderwijsgedachten (te lezen in het bericht hieronder).
Maandagavond ging ik met een goed gevoel gaan slapen want de volgende morgen kon ik mijn ouders gaan ophalen aan het centraal station Termini.
Na 1u en 15 minuten wachten zag ik de dinsdagmorgen iemand heel uitbundig zwaaien in de bus en enkele minuten later had ik de ex-zwaaiende Belgen in mijn armen. Na een dag DE toerist uit te hangen, hebben wij ons eens goed laten gaan in een restaurantje. Het was een lastige maar zalige dag.







Woensdagmorgen begonnen de Italiaanse lessen en we vlogen er meteen stevig in. Ik merkte snel op dat er Erasmussers zijn die echt goed Italiaans kunnen, wat mij een beetje de grond in deed zakken. We kwamen wel te weten dat zij al enkele jaren Italiaans studeren op hun universiteit. Gelukkig hielden de niet Italiaans sprekende erasmussers zich net zoals ik wat meer op de achtergrond. Na veel zelfstudie heb ik het gevoel om weer van nul te moeten beginnen maar het zal mij (en de andere erasmussers) wel lukken aangezien we 50u Italiaans hebben. Ik begin en durf nu ook al meer conversaties aan te gaan in het Italiaans.
De donderdag en -vrijdagvoormiddag hadden wij opnieuw telkens 3 uur Italiaanse lessen. De vriendelijke professor is precies niet echt een Italiaan want hij vliegt er meteen goed in met de basisgrammatica. We gaan heel snel vooruit maar de professor helpt wel voldoende wanneer nodig.

De woensdagnamiddag had ik opnieuw een date met mijn ouders. Na enkele monumenten 'by evening' te gaan bezoeken, hebben wij nog eens goed genoten van wat typisch Italiaans eten in een restaurantje dicht bij het Pantheon.

Donderdagnamiddag zijn Fien en ik na de Italiaanse lessen nog eens bezoekje gaan brengen aan onze stageschool. Wij hebben daar 2 lessen gegeven van elk ongeveer 90 minuten. Na de drukke namiddag gingen wij met een heel goed gevoel naar huis. De lessen zijn goed verlopen en wij hebben het Zigeunermeisje aan de praat gekregen en hebben haar wat zaken kunnen bijleren. Wij hebben voor het eerst een glimlach op haar gezicht gezien wat ons veel voldoening gaf.
Donderdagavond had ik gereserveerd in een super goed visrestaurantje waar ik eerder al iets was gaan eten. Het laatste avondmaal was overheerlijk en de sfeer zat er goed in. Met spijt in het hart gingen wij elk terug naar ons hotel of appartement.

Vrijdagmiddag om 13u kwamen mijn ouders mij ophalen aan LUMSA. Samen met Fien hebben wij nog een snelle en plezierige ;) hap binnengespeeld. Even later zijn wij ons laatste flesje wijn gaan kelderen op een zonnig en duur terras dicht bij het hotel van mijn ouders. Nadat wij de bagage zijn gaan ophalen, gingen we samen naar Termini zodat ik mijn ouders nog eens goed kon uitzwaaien. Het was een iets emotioneler moment maar we namen afscheid met de leuke herinneringen in ons achterhoofd.




Diezelfde avond zijn Fien en ik nog naar een appartement gaan kijken waarna wij iets gegeten hebben tijdens het kijken naar een serietje.
Ik ben dan nog met enkele anderen naar een typisch Marokaanse bar geweest; waterpijpen, danseressen, kussens, gezellig sfeertje, ...

Gisteren hadden Fien en ik, na het maken van ons schoolwerk, afgesproken om nog een appartement te gaan bekijken met wat Fransen. De date ging niet door maar Tiina (Fins appartementgenootje) en ik hadden al een verrassing gepland want we hadden voor ogen om groentjes en fruit te gaan kopen, er lekkere slaatjes van te maken en deze op te snabbelen in een prachtig park (met een meer) op ongeveer 20 minuutjes te voet van mijn appartement.
Fien en ik hebben de prachtige dag afgesloten door het bekijken van enkele Heroes'tjes.


Wij hebben deze zondag gestart door met zijn drieën een brunch in elkaar te steken. Het was een heerlijk ontbijt en lunch: boterkoeken, lekkere fruitsap, heerlijke koffie gevolgd door fruitsla.
Aangezien het weer hier weer prachtig is, zijn wij misschien van plan om vanavond een stapje te gaan zetten. Het is heerlijk om buiten een terrasje te doen met een wijntje en/of een ijsje.

Vanaf morgen beginnen de Italiaanse lessen opnieuw tot telkens 13u en wij gaan elke middag naar onze stageschool gaan om te observeren in functie van de bachelorproef. Wij vertellen jullie daar snel meer over!

Dikke bacio :)

Ciao

basiscompetenties ( week 3)

  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Wij hebben deze week alweer 1 observatienamiddag en 1 namiddag achter de rug, waarbij we zelf de lessen (Musica en Inglese) hebben gegeven. Het blijft belangrijk om concreet/visueel (bord, prenten, tekeningen, …) en met verschillende werkvormen (spelvormen, leerlingen die vooraan komen, per 2, ….) de lessen aan te brengen. De mentoren vragen ons om vooral ’s middags lessen naar eigen keuze te geven want zij vinden dat er ’s middags niet veel met de kinderen aan te vangen is. Voor mij was dat enkel een uitdaging om de lessen dan zo goed mogelijk te doen verlopen.
De typische Belgische werkvormen blijven de kinderen boeien zodat onze doelen op een aangename manier bereikt worden.
De leerlingen stralen als ze ons zien komen wat ons natuurlijk een goed en zelfzeker gevoel geeft. De lessen worden zowel in het Italiaans als in het Engels gegeven en door alles zo visueel en concreet mogelijk uit te leggen, lukt het om onze doelen te bereiken. De “expressieve en enthousiaste” aanpak blijft natuurlijk noodzakelijk.
Deze keer had ik ook een meisje met een lichamelijke handicap in de klas. Zij werkte heel goed mee en ze kreeg ook evenveel kans als de anderen om eens vooraan te komen om bijvoorbeeld iets op het bord te schrijven, of de bingoleider te zijn, … Ze probeerde alles zo zelfstandig mogelijk te doen maar af en toe kon ze wel eens een handje hulp gebruiken.
We hebben ook het meisje uit het zigeunergezin aan de praat gekregen. Ze kreeg positieve aandacht en wanneer ze zag dat wij haar echt iets wilden bijbrengen, fleurde ze helemaal op waardoor we haar even later de getallen tot 12 en de kleuren in het Engels hebben kunnen aanleren. Naar de volgende gezamenlijke momenten toe, was ze ook meer gemotiveerd om mee te werken en mee te volgen.

  1. Opvoeder

We krijgen nog altijd veel respect van de leerlingen en van de leerkracht, wat zorgt voor een goed en vlot wederzijds contact.
Het geduld wordt in de namiddag meer op proef gesteld dan in de voormiddag aangezien de kinderen ’s namiddags uitbundiger zijn en ze zijn het ook niet gewoon om ’s namiddags stil gehouden te worden.
Het gaf mij ook een heel goed gevoel om het zigeunermeisje aan de praat te krijgen. Ze merkte dat wij haar aanvaardden zoals ze is en dat we haar echt iets wilden bijleren zonder het uit medelijden te doen. We begeleidden haar apart waardoor we ons voltijds met haar konden bezighouden. Het vergde veel geduld en tijd maar het gaf ons een goed gevoel om haar gemotiveerd en met een lach op haar gezicht, bezig te zien.

De opvoedende functie van de Italiaanse leerkracht is volledig anders. Om het hedendaagse onderwijs goed te kunnen begrijpen, is het nodig om een terug te keren tot de geschiedenis van de Grieken en de Romeinen waarbij de kinderen heel streng en zonder liefde opgevoed werden om soldaat te worden.
Psychologen hebben daarover nagedacht en concludeerden dat kinderen enkel liefde mogen krijgen zodat zij die liefde ook kunnen geven aan hun kinderen. Er mag de kinderen niets ontnomen worden aangezien het kind enkel beloond mag worden. Een leuke activiteit stoppen of aandacht wegnemen is dus volledig uit den boze aangezien dat een soort van een straf is.
De hedendaagse leerkrachten kennen die theorie volledig vanbuiten maar kunnen deze onmogelijk omzetten in de praktijk:

  • De leerkrachten straffen (vb. iets ontnemen) de kinderen niet maar er kunnen ook geen leuke activiteiten ontnomen worden aangezien de leerkrachten deze niet durven geven. Ze zijn bang voor het te uitbundige gedrag van de leerlingen.
  • Er worden geen beloningen gegeven aangezien de leerlingen hun uitbundige gedrag niet echt beloond kan worden.
DUS: OPVOEDENDE FUNCTIE LEERKRACHT: Een leerkracht is er enkel om les te geven en niet om op te voeden tot volwaardige, volwassen personen door hen regels en waarden bij te brengen. Het is de taak van de ouders om regels en waarden op een liefdevolle manier over te brengen. Daar loopt het dus verkeerd aangezien de ouders hun kinderen niet opvoeden zoals de leerkrachten dit voor ogen hebben.

  1. Inhoudelijk expert

Wij hebben ondertussen al 3 Italiaanse lessen van telkens 3 uur achter de rug. Nu hebben we ons vooral gefixeerd op het grammaticale. De gewone lessen starten op 18 februari.
Ik heb ook al veel Italiaanse woordenschat op kindniveau geleerd door deze tijdens de voorbije stages te gebruiken. Ik heb vooral veel bijgeleerd over de verschillen tussen de Vlaamse en de Italiaanse schoolomgeving, -werking, -gedachte. Wij zijn van plan om in verschillende scholen te gaan observeren want de werking van de scholen naargelang elke school is verschillend.
Aangezien wij ook gaan observeren in functie van dyslectische en dyspractische problemen + inclusief onderwijs, hopen wij ook daar veel over bij te leren.

  1. Organisator

Alles omtrent de stages en de lessen, begint op zijn plooi te komen. We hebben de lessen en stages tot nu toe al goed kunnen samenbrengen zodat we ze in 1 agenda hebben kunnen inpassen. Tot nu toe lijkt alles in de praktijk goed haalbaar te zijn.

  1. Innovator

Ik blijf elke dag bijleren over de andere schoolgedachtes, -kern, -systeem en – werking. De leerlingen en leerkrachten blijven ook bijleren over ons schoolsysteem. We blijven heel veel informatie uitwisselen want er blijft voldoende wederzijdse interesse.
Volgende week gaan wij elke dag observeren in functie van de bachelorproef en wij hopen ook om op dat vlak veel op te steken zodat we dat in de toekomst kunnen gebruiken.

  1. Lid van een schoolteam

Iedereen, ook de nieuwe mentoren, zijn telkens enthousiast met onze komst. Ik voel me meer en meer aanvaard doordat de contacten heel vlot lopen en iedereen ons wil helpen waar ze ons kunnen helpen.

  1. Partner van ouders

Ik denk niet echt veel gesprekken te hebben met ouders aangezien de kloof tussen ouders en leerkrachten groter dan bij ons is.
Ik ga de ouders wel herkennen en er misschien wat meer over te weten komen door hen aan de schoolpoort te leren kennen. De leerlingen moeten aan de schoolpoort zwaaien naar hun ouders en indien de ouders terugzwaaien en de leerkracht hen herkent, krijgt het kind de toestemming om door te gaan.

  1. Partner van schoolgemeenschap

De contacten blijven heel vlot en positief verlopen tussen de leden van de schoolgemeenschap.
Ik heb ook het gevoel dat alles vlotter gaat dan in het begin omdat we er zelf meer achterzitten en omdat ze specifiek weten wat we willen bereiken.

  1. Cultuurparticipant

Wij blijven onze inbreng doen zoals echte Belgen dat gewoon zijn: liefst zo snel en goed mogelijk.
Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd over de Italiaanse schoolmentaliteit, enkele voorbeelden zijn: de lessen die later starten of niet doorgaan, geen tijdsdruk, …
Ik heb nu reeds veel bijgeleerd over de Italiaanse mentaliteit en cultuur maar de mensen waarmee wij vaak in aanraking komen, hebben ook al veel bijgeleerd over onze mentaliteit, werking (werken om de doelen te bereiken, leerkracht met een opvoedende functie, verschillende werkvormen, …) en cultuur.
Ik vind onze opleiding beter dan de Italiaanse opleiding ‘lager onderwijs’ want zij leren heel veel theorie die ze niet kunnen en leren omzetten in de praktijk. De theorie spreekt de praktijk eigenlijk tegen maar ze krijgen niet voldoende kansen om dat de beseffen en om ermee te leren omgaan. Wij hebben gelukkig voldoende stage zodat wij kunnen groeien naar een ‘goede leerkracht’ zijn. Soms is het onmogelijk om de theorie van de psychologen om te zetten in de praktijk aangezien de opvoedkundige denkwijzen tussen ouders en leerkracht, te veel verschillen.

Ondertussen weet ik ook al de betere restaurantjes zijn met de betere pasta’s, pizza’s en dessertjes. Als je in Italië iets gaat eten, moet je eigenlijk eerst een antipasta kiezen, dan een prime gevolgd door een secunde gerecht. Tot slot is er het overheerlijke dessert met een lekkere cappuccino.

Rome is gewoon prachtig want soms heb ik de tijd om naast mijn schoolwerk te blijven genieten van de mooie, historische gebouwen samen met het mooie weer en de leuke parkjes.

Tot nu toe is het een heel aangenaam en leerrijk verblijf!