- Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Tijdens ‘arte’ werden de leerlingen per 4 verdeeld waarbij de leerlingen elkaar in profiel moesten tekenen waarna ze hun wagon volgens eigen fantasie mochten inkleuren/inschilderen. Als we alle wagonnen, met daarin alle leerlingen, naast elkaar hingen, hadden we een fantasietrein. Voor de leerlingen was het iets nieuws om elkaar in profiel te tekenen en om iets te maken die pas het volledige effect had wanneer alle werken samen hingen. We zagen dat er wel wat leerlingen waren die elkaar absoluut niet wilden tekenen. Er was ook een leerling die helemaal niet wilde verder werken nadat hij een ander mooi werk gezien had.
Tijdens de 2 Engelse lessen gingen wij dieper in op de lichaamsdelen en de kleuren. Wij brachten alles aan aan de hand van spelletjes, liedjes en andere concrete oefeningen. Hoe concreter en praktischer alles aangebracht werd, hoe effectiever de lessen waren.
Tijdens de muziekles leerden wij de leerlingen een Vlaams kinderliedje aan. Met voldoende bewegingen en herhalingen hadden de leerlingen het lied snel in hun hoofd. Ze vonden het echt leuk om eens een Vlaams liedje te leren en er op verschillende manieren mee te spelen.
Wij hebben van alle lessen bereikt wat wij wilden bereiken behalve van de Arte-les. Er was 1 leerlinge die ongelofelijk mooi kon tekenen en aangezien zij snel klaar was mocht zij het hoofd van de trein tekenen met daarin de juf. als bestuurder.
Na de pauze was het hoofd van de trein verdwenen. Het was niet meer te vinden waar het hoorde te zijn. Uit noodzaak lieten wij haar in een sneltempo een ander hoofd van de trein maken, dat jammer genoeg niet zo mooi kon zijn zoals voorheen aangezien zij daar niet voldoende tijd voor had. We waren allen wat ontgoocheld aangezien we ons doel niet bereikt hadden zoals we deze voor ogen hadden. Naast dat waren er ook telkens wel wat lastige leerlingen die er alles aan deden om niet te hoeven meewerken.
Buiten het vorige zijn wel alle vooropgestelde doelen bereikt.
- Opvoeder
Jammer genoeg is negeren soms de beste oplossing. Niet alleen de leerkrachten doen dat, ook de medeleerlingen want ook zij storen zich enorm aan haar gedrag. De meid krijgt onbewust veel aandacht wanneer ze goed meewerkt aangezien dat heel weinig gebeurt. Jammer dat zo’n zaken het klasresultaat negatief beïnvloeden.
In het algemeen waren de leerlingen al veel losser tegenover ons. Ze vertellen over hun problemen, ze tonen hun emoties en wij gaan daar zo goed mogelijk mee om. In zo’n situaties is het voor mij soms een echte teleurstelling wanneer ik de zaken die ik in mijn hoofd heb niet goed kan overbrengen in het Italiaans. De taal is natuurlijk nog altijd een barrière maar gelukkig al veel minder dan in het begin.
- Inhoudelijk expert
- ‘Media Education’ waarbij we meer leerden over het samenstellen van foto’s tot 1 project. We kwamen ook meer te weten over hoe ons examenproject in elkaar zit. Het is de bedoeling dat wij een educatief pakket in elkaar steken aan de hand van verschillende opeenvolgende foto’s met 1 bepaald doel.
- ‘Teatro di Parola’: We communiceerden opnieuw volop met ons lichaam waarbij we telkens per 2 verdeeld werden. Voor ons examen is het de bedoeling dat wij een Vlaams gedicht voor de klas brengen waarbij de studenten aan de hand van onze bewegingen het gedicht moeten kunnen begrijpen en hun mening erover moeten kunnen vormen.
- ‘Choralia’ waarbij wij weer enkele bekende Italiaanse kinderliedjes leerden.
- ‘Musicando Insieme’ waarbij we meer leerden communiceren via muziek, nonsenstaal en we brachten opnieuw poëzie uit de jaren ’90 op een improviserende manier naar voor. Voor dit vak moeten wij als examen een concert geven met onze klas voor de school.
- ‘Italiaans’: Deze week leerden wij tijdens de Italiaanse les eens geen pure grammatica maar wij bekeken een typische Italiaanse film. Het was dus aan ons om de film te begrijpen door goed te luisteren en de ondertitels te lezen.
- Organisator
Hopelijk lukt het ook deze keer om een goede combinatie te maken tussen stage en lessen volgen.
Vanaf deze week is ons LA eindelijk helemaal in orde. Er leken eerst wat problemen rond te zijn voor LUMSA maar na alles goed te kunnen hebben uitleggen lijkt alles nu in orde te zijn.
- Innovator
Komende dinsdag starten wij onze 2e stage in een Montessorischool. Dat is voor ons iets volledig nieuws. Wij hebben al veel gehoord over de werking van zo’n methodeschool maar nu gaan we alles eens aan de levende lijve kunnen ondervinden.
Ik weet nu al dat het een leerrijke stage gaat worden waar misschien ook wij wel wat vernieuwende zaken gaan kunnen inbrengen.
- Lid van een schoolteam/schoolgemeenschap
Dat was niet nodig om te beseffen dat wij daar toch wel als echte schoolleden ontvangen werden maar het was er wel een bewijs van. Het was echt leuk om onze stage op zo’n manier te hebben kunnen afsluiten.
- Cultuurparticipant
Hier is ons ook al opgevallen dat wanneer je scampi’s vraagt, ze de scampi’s niet pellen wat bij ons meestal wel het geval is.
Wat ook typisch is aan Rome is het wisselvallige weer. De weersvoorspellingen veranderen echt elke dag en deze kunnen veranderen van het ene uiterste in het andere.
We krijgen 3 dagen de tijd om, naast het schoolwerk, samen met vrienden wat meer cultuur op te snuiven.