zaterdag 23 februari 2008

Basiscompetenties (week 5)

Niet-katholeden of lezers die minder geïnteresseerd zijn in mijn evolutie op het vlak van de basco's, lees vorige bericht :)


Groetjes!

xx


1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

We hebben maandagvoormiddag 5u geobserveerd in functie van de gewone stage en donderdag, waarvan we 's namiddags zelf onze activiteiten gaven, hadden we een hele dag stage in functie van de bachelorproef. Donderdagmiddag gingen we met een goed gevoel naar huis want wij hadden al onze vooropgestelde doelen bereikt. De leerlingen begrepen alles van wat we hen probeerden duidelijk te maken. In het begin hadden ze het niet allemaal beet maar na verloop van tijd konden zij ons op een concrete manier duidelijk maken dat ze het aspect gezondheid met zijn deelaspecten, wel begrepen.

We startten de namiddag met aerobic gevolgd door brainstormen en andere activiteiten rond gezondheid. Alles gebeurde in groep wat de leerlingen niet gewoon zijn. We lieten de leerlingen alles aan elkaar en aan ons uitleggen zodat we konden nagaan of ze alles goed begrepen hadden.

We hebben alles zoveel mogelijk concreet en in het Italiaans proberen uit te leggen zodat onze inhoud efficiënter overgebracht kon worden.


2. Opvoeder

Het contact tussen de kinderen en ons wordt telkens beter aangezien we nu al beter kunnen communiceren met elkaar. De leerlingen zien ons nu al veel meer als hun leerkrachten aangezien wij hen nu meer activiteiten geven en zij ons meer vragen durven stellen zonder er een tussenpersoon te hoeven bijroepen.

Geduld, enthousiasme en vriendelijk zijn blijven enorm belangrijk om alles zo goed mogelijk te doen laten verlopen.

Ik denk dat ik al gevorderd ben in het aanvoelen van problemen van de leerlingen. De kinderen durven nog niet zo snel iets vragen zoals in Belgie want ze zijn nog bang dat er veel communicatieproblemen zullen zijn, wat echter al veel minder het geval is. Ik probeer bij alle leerlingen zo veel mogelijk langs te komen zodat ik hen kan helpen zonder dat ze het vragen. Ik doe mijn best om zo snel en zo veel mogelijk een veilig klasklimaat te creëren want ook dat bevordert het totale klasgebeuren.


3. Inhoudelijk expert

Deze week hadden wij onze eerste echte lessen aan de universiteit. Wij volgden 'Francese, Media Education en choralia'. De andere vakken waren nog niet te volgen.

Ik weet dat ik de te volgen vakken zeker ga kunnen gebruiken naar de toekomst toe. Ik ga en heb er al veel van opgestoken.

Ondertussen heb ik opnieuw bijgeleerd over het Italiaanse universiteitssysteem: studenten kunnen enkel hun examens maken in Januari\Februari en Juni\Juli aangezien alle administratie correct en geregistreerd moet zijn. Dat wil zeggen dat wij wel wat gaan moeten organiseren om onze vakken goed te kunnen afronden want wij zijn niet aanwezig tijdens de examenperiode op het eind van het jaar. Wellicht komt alles met wat aanpassingen van de examendatums in orde.


4. Organisator

Wij hebben het voor elkaar gespeeld om onze eerste stage- en lesweek goed te doen laten verlopen.

Ook onze eerste doestagedag in functie van de bachelorproef is goed verlopen.

Organisatorisch denk ik toch te blijven groeien. Aangezien we hier volledig van nul hebben moeten beginnen en nu reeds zo ver staan, denk ik wel dat wij dat samen goed aan het organiseren zijn.

Volgende week of de week erna hopen wij ons LA volledig op punt te kunnen stellen en dat liefst zonder al te veel problemen.


5. Innovator

Tijdens onze doestage in functie van de bachelorproef, hebben wij zeker als innovator opgetreden. Wij gaven namelijk enkele activiteiten die de kinderen absoluut niet gewoon zijn zoals bijvoorbeeld; werken in groep, aerobic, tussendoortjes inlassen en we hebben hen ook veel en vernieuwende zaken bijgebracht over 'Gezondheid en zijn deelaspecten'.


6. Lid van een schoolteam\partner van de schoolgemeenschap

Ik voel me echt al meer en meer zoals een volwaardig lid van de beide scholen namelijk onze stageschool en als van onze universiteit.

In de stageschool wordt iedereen vriendelijker en proberen ze ons echt te helpen waar ze ons kunnen helpen. Ze stellen ons minder controlerende vragen en aanvaarden ons meer omdat we veel minder gezien worden als indringers, wat in het begin volgens mijn gevoel, wel het geval was.

Het enige wat jammer is aan de scholen zijn de vele bewakers. Voor wij de school mogen binnenwandelen, moeten wij telkens eerst verantwoorden wat wij daar willen doen. Na vele keren hetzelfde te moeten zeggen kan dat wel wat vervelend worden.


7. Partner van ouders

Op dat vlak ben ik nog niet gegroeid aangezien wij de ouders wegens de wetten der privacy, niet mogen leren kennen.


8. Cultuurparticipant

Deze week heb ik nog niet veel bijgeleerd of tijd gehad om meer te weten te komen over de Italiaanse cultuur. Ik blijf wel over alles waar ik al weet van heb hetzelfde denken.

Volgende week zaterdag gaan wij met de Italiaanse klas 2 monumenten gaan bezoeken waarbij de professor ons zal gidsen.

Komende woensdag ga ik naar een 2 tot 3 uur durende opera, wat ik zeker wilde meemaken in Rome.

donderdag 21 februari 2008

Druk druk druk

Ciao, ciao mi amici!!

I'm back :)
Aangezien er bijna opnieuw een week voorbij is, ga ik jullie nog wat over mijn ervaringen vertellen.
Woensdag volgden wij 'Media education' en 'Cholaria', 2 leuke vakken die wij in de toekomst zeker willen volgen. In 'Media education' leerden wij meer over het gebruik van media in de maatschappij, in de klassen en hoe iedereen er tegenover staat. Verder hebben wij ook meer geleerd over de soorten foto's, hoe ze getrokken worden en wat hun typische kenmerken zijn. Later gaan wij zelf foto's en andere moeten maken zodat wij kunnen leren hoe wij ze efficiënt in het klasgebeuren kunnen toepassen.
'Choralia' (letterlijke vertaling = koor) was ook een interessant vak maar het duurde iets te lang (4uur). Na de langdurige inleiding van de leerkracht gingen wij eindelijk aan de slag met een stemopwarming waarna we 3 typische volksliederen hebben leren zingen. We hebben ze op verschillende manieren gezongen zoals met verschillende toonhoogtes samen, solo's, duo's, ... Plots was het de bedoeling dat Fien en ik elk alleen zongen maar dat durfden we niet echt aangezien het zweet ons zo al in de handen stond. En jawel... de twee roodhoofdige Belgen hebben het voor elkaar gespeeld om voor een hele aula in het Italiaans te zingen, fieuw.

Vandaag hadden wij een hele dag stage gehad in functie van de bachelorproef. Deze morgen observeerden wij nog wat, zorgden ervoor dat alles voorbereid was en we hadden nog interessante gesprekken met onze mentor. Deze middag was het uiteindelijk aan onze buurt.
Na een effectief werkende en leuke aerobiclesje (waar we een gewoonte willen maken aangezien de leerlingen heel weinig beweging krijgen) hebben we de kinderen doen nadenken over gezondheid en hebben hen doen beseffen dat gezondheid meer is dan fruit en groenten alleen. Op onze stageschool werd er reeds aan gezondheidseducatie gedaan maar de nadruk werd echt gelegd op de gezonde voeding terwijl het meer is dan dat.
Na enkele brainstormen en andere activiteiten hadden we allebei het gevoel dat onze middag geslaagd was zeker omdat we al onze doelen in het Italiaans bereikt hebben.

Ook morgen wordt het een drukke lesdag aangezien wij van 9u tot 19u les hebben met gelukkig een drietal springuren.


Ik heb deze week ook wel wat tijd gehad om te bezinnen in een prachtig parkje:
BELANGRIJK:
Ik wil mijn papa een heel gelukkige verjaardag wensen vanuit Rome. Geniet ervan en weet dat ik aan je denk!

Zoen
xxx

maandag 18 februari 2008

1/3e van de ervaring :)

Ciao, kus links, kus rechts (droom alsof ik, de Italiaanse in wording, dat echt zeg en echt doe)

Ik heb jullie opnieuw een eindje in de steek gelaten, sorry daarvoor maar nu ga ik mij weer volledig geven hoor.

Ik begin met donderdag; Valentijnsdag. Na de 3 uur Italiaanse les gingen wij opnieuw een middagje gaan observeren (in functie van de bachelorproefstage) in onze stageschool. We werden daar heel vriendelijk en romantisch ontvangen, vooral door de jongetjes dan. Enkele uren observeren en bus/metroreizen later, gingen wij een appartement gaan bekijken voor Fien enja deze keer had ze geluk. Na het appartementsbezoek zakte ik terug af naar mijn appartement waar ik mij meteen moest klaarmaken om met Tiina een reuzepizza te gaan eten. We hadden namelijk met een 6-tal meisjes afgesproken om Valentijn te vieren met een METERPIZZA ... ja je leest het goed: wij hebben een pizza van een meter lang opgesnabbeld, heerlijk was dat!

Nadat we onze maag een pleziertje hebben gedaan, gingen wij met zijn allen naar een appartementsfeestje waar we gezellig praatten, aten en verschillende wijnsoorten konden proeven.
Enkele uren waaronder 2 uur busreizen later, was ik blij dat ik mijn bedje terug zag.

Zowel vrijdag- als zaterdagmorgen hadden Fien en ik afgesproken om de volledige dagen te werken voor school.
Zaterdagavond kon ik gelukkig weer wat tijd vrijmaken voor wat ontspanning. Rond 21u zat ik in Fluide, de cocktail- wijnbar waar ik eerder over vertelde. Voor 7 euro konden wij daar een heerlijke cocktail drinken met eten à volonté. Rond middernacht zat ik in het heerlijke dromenland.

Gisteren had ik een echte zon- en rustdag aangezien ik naast schoolwerk wat kon luieren, lezen, lekker eten, filmpje kijken en ijs eten.

Vandaag gingen wij normaal onze doestage in functie van de bachelorproef startten. Na een voormiddag observeren kwamen wij te weten dat de leerkrachten het liever niet hebben dat wij de maandagmiddag les geven (in functie van de bachelorproef). Dat was natuurlijk een beetje een teleurstelling want onze planning viel terug helemaal ineen. Aangezien wij enkel de maandag en donderdag tijd hebben om naar stagescholen te gaan, proberen wij nu om komende 5 donderdagen activiteiten te organiseren voor onze bachelorproef en we zouden graag de maandagen onze gewone stage afronden.
Na vorige teleurstelling wist de directrice ons te vertellen dat er nu plots geen beelmateriaal mag gemaakt worden binnen het schoolgebouw. Dat zorgt dus opnieuw voor een probleem aangezien wij moeten filmen voor onze bachelorproefstage. Morgen gaan wij naar Professor Alfredo in de hoop dat hij ons probleem kan oplossen.

Ook morgen beginnen onze eerste lessen:
11u tot 13u: Francese
13u tot 15u: Teatro corporeo di parola

Woensdag:
11u tot 13u: Media Education
15u tot 19u: Chorolia

Donderdag:
Doestage bachelorproefdag

Vrijdag:
9u tot 10u: Francese
11u tot 14u: musicando insieme

Ik vertel jullie snel meer!!!

Tijdens de dagen dat wij wel foto's mochten nemen binnen het schoolgebouw, heb ik er meteen gebruik van gemaakt:

Een stukje van onze draak gemaakt door 5B:



Zoen Elke
xxx