vrijdag 21 maart 2008
quality time
Deze keer is mijn verhaaltje een beetje korter maar ik vertel mijn ervaringen aan de hand van volgende foto's met bijhorende tekst :)
Zondagmiddag besloten Tiina en ik om er eens volop van te genieten. Wij maakten eerst heerlijke salade waarna wij samen naar een prachtig park zijn gegaan met een reuze uitzicht.
Dinsdag hadden wij onze eerste stagedag in de Montessorischool. 2 Voornaamste eigenschappen van zo'n methodeschool:
- zelfstandigheid + zelf maken van leermateriaal
- openheid
Woensdag ging ik een tafeltje gaan reserveren in mijn lievelingsrestaurant hier. We werden daar verrassend vriendelijk ontvangen met een glaasje schuimwijn.
Woensdagmiddag werd onze laatste Choraliales op een verrassende manier afgesloten. Blijkbaar was het aan ons om op te treden voor een televisieopname.
Woensdagavond gingen wij met 3 meiden naar een leuke voetbalbar.
Gisteren had ik eens zin om een reuzechocoladepaasei te kopen dat ik zondag ga opeten :)
Vandaag is Jonas aangekomen en het komende weekend gaan wij er volop van genieten!
Vele groetjes vanuit het zonnige Rome!
xxx
donderdag 20 maart 2008
Basiscompetenties (week 9)
- Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Het komt er vooral op neer dat de leerlingen zelfstandig leren en hun leermateriaal helemaal zelf maken aan de hand van allerhande materialen. Die werking was vooral heel goed in de kleuterklassen. De 2 kleuterklassen bevonden zich in een heel open ruimte. De kinderen zitten altijd per groep aan tafel en per tafel kunnen ze zich bezighouden met bepaalde leerinhouden. De leerlingen leren wat ze willen maar de inhouden zijn wel al wat zwaarder in vergelijking met in België. De kinderen kunnen daar namelijk al vanaf de kleuterklas zelfstandig lezen en schrijven en dat allemaal voornamelijk zelfstandig geleerd. Ik was verrast over hoe zelfstandig die kinderen daar al waren. Die werking werd ook doorgetrokken naar de lagere school waarbij alle klassen doorliepen in elkaar. Wij zijn eens in alle klassen een bezoekje gaan brengen. Vooral de jongere jaren waren het interessantst voor ons. Het lijkt alsof het voortdurend hoekenwerk is. Ik stond vooral versteld van de specifieke zelfstandige werking en van hun zelfgemaakte leermaterialen.
Toch heb ik het niet zo voor een montessorischool. Voor de kinderen tot 8 jaar verliep alles heel goed maar vanaf de 4e klas had ik echt het gevoel dat de kinderen maar deden wat ze wilden zonder er veel van op te steken. De resultaten waren ook helemaal niet zo goed want er waren toch nog veel kinderen die veel moeite hadden met rekenen en lezen. Ik denk dat de leerlingen in het begin echt veel leren maar naar het einde toe begint het wat te slabakken.
Ik heb toch veel opgestoken voor naar de toekomst toe: didactische materialen, hoekenwerk, werkvormen, activiteiten, manieren om de leerlingen stil te krijgen, …
Wat me ook opviel was dat de kinderen behoorlijk stil zijn tijdens de “lessen”. Er heerst meer discipline dan in onze vorige stageschool.
- Opvoeder
- Wanneer het licht uitgaat wil dat zeggen dat de leerlingen stil moeten zijn want de leerkracht gaat praten. Wanneer het licht terug aan gaat, gaan de leerlingen terug aan de slag.
- De leerkracht tellen tot het muisstil is. De leerlingen zijn gemotiveerd om zo snel mogelijk stil te zijn zodat de leerkracht minder lang moet tellen dan de vorige keer.
De leerkrachten gaan ook sneller iets doen aan het foute gedrag van de leerlingen. Er wordt klassikaal over het gedrag gesproken waarbij de leerlingen vertellen wat en waarom ze iets gedaan hebben. De leerkrachten laten ook de andere leerlingen deelnemen aan het gesprek.
Ik denk dat ik op dit vlak meer ga bijleren dan tijdens de vorige stage.
- Inhoudelijk expert
Ook volgden wij opnieuw volgende laboratoriavakken:
- “Media Education” waarbij we het project van vorige les mochten afwerken. Het was de bedoeling om een verhaal voor te stellen aan de hand van enkele opeenvolgende foto’s. We leerden deze keer echt veel bij over het maken van bepaalde soorten foto’s vanuit bepaalde standpunten. Alles hing af van de betekenis die achter het beeld hoorde te zitten. We waren ook heel vereerd want de leerkracht was heel blij met ons project. Hij zette het zelf in een PowerPoint en besprak het klassikaal.
- “Teatro Di Parola” waarbij het de bedoeling was om een bepaald gedicht heel expressief en communicatief naar voor te brengen.
- “Choralia”: het was onze laatste les die eens helemaal anders verliep. We dachten dat we een optreden moesten geven aangezien de leerkracht enkele muzikanten mee had en bezig was over zijn bezoekers die gingen komen. Uiteindelijk waren die bezoekers daar met camera, spots en micro’s want blijkbaar moesten wij een optredentje geven voor een televisieopname. Het was ons even schrikken.
- Organisator
Deze week lieten wij ook voor het eerst ons rapportboekje van LUMSA invullen. Aangezien de leerkrachten hier een heel andere wijze van evalueren hebben en het boekje niet alle gegevens bevatte die wij nodig hadden voor onze school, was het nodig om de Belgische puntenbladen te laten invullen. Voor de leerkracht was dat een hele rompslomp aangezien hij dat niet gewoon was maar nu is alles OK.
Tijdens de stage in de montessorischool bleek plots dat we daar toch geen lessen mogen geven. Wij zijn nu nog alles uit de kan aan het halen om eventueel toch eens voor de klas te mogen staan. Dat wordt nog afwachten.
- Innovator
- Lid van een schoolteam/schoolgemeenschap
- Cultuurparticipant
- In de winkels ligt het vol met overheerlijke reuze chocoladepaaseieren.
- Vrijdagavond is er een viering aan het Colloseum. De kruistocht van Jezus wordt nagedaan en herdacht.
- Er worden enorm veel mensen verwacht aangezien er aan de bekende gebouwen touwen zijn voorzien om de mensen gestructureerd te doen laten aanschuiven zoals in een attractiepark.
- Zondag komt de Paus eens zijn woordje doen voor honderden mensen op het Sint-Pietersplein.
- Er zijn enorm veel optredens voorzien op verschillende plaatsen.
- Pasen is belangrijker dan Kerstmis!
- …
Kortom, het wordt 1 groot Katholiek feest.
zondag 16 maart 2008
Die domme belgen ;)
Na een weekje ben ik hier eindelijk terug en ik heb weer veel te vertellen. Jammergenoeg heb ik niet zoveel foto's aangezien ik zo vriendelijk geweest ben om een vriendin uit nood te helpen door haar mijn fototoestel te geven. Wat ben ik toch een held ...
OK, ik begin bij vorige week donderdag. Wij waren met enkele meiden eens van plan om een stapje te gaan zetten. We gingen namelijk naar een elegant party ... inderdaad je hoort het goed, Elke was van plan om naar een elegant party te gaan, niks voor haar maar ze heeft het toch gewaagd. Voor wij daarheen gingen, hebben wij hier eerst met zijn allen gekookt en gezellig gegeten. Het was een heel leuke maar vermoeiende avond :)
Vrijdagmorgen kwam DE Waregemnaar, Eddy genaamd, aan met zijn klas Italiaans. 's Avond heb ik hen dan, na langer wandelen dan verwacht, verrast in het super leuke aperitief bartje 'Fluid'. Normaal gingen wij daarna nog naar een restaurant maar aangezien wij daar al genoeg gegeten hadden, was het niet meer nodig om nog een restaurant te gaan opzoeken. Wij hebben het dan maar gehouden bij het Fluideten gepaard met 2 lekkere cocktails.
Na zaterdag een hele dag gewerkt te hebben voor school, had ik opnieuw afgesproken met de Eddy zijn klas. Vooraf zocht ik een niet al te duur restaurantje in een prachtige buurt. Het was opnieuw een heel aangename avond, zelfs met al het buswachten inbegrepen. Het deed goed om opnieuw eens met de West-Vlamingen op te trekken.
Zondag was het opnieuw een werkdag maar wij sloten die leuk af door met 4 meiden een aperitief bar op te zoeken en daar wat van onze dag te bekomen. De bar was niet zo goed als de aperitiefbar waar ik zo'n fan van ben maar het was toch een aangename verrassing. (Misschien ga ik gewoon vaak naar zo'n bars omdat je voor weinig geld lekker kan drinken en niet meer moet koken :)
Maandagmorgen gingen wij opnieuw naar de stagementor Alfredo om onze 2e stageschool (Montessorischool) te regelen. Fien en ik zijn beiden enorm benieuwd naar de praktische werking van zo'n methodeschool. Hopelijk hebben wij daar geen zo'n organisatieproblemen zoals wij in het begin van onze 1e stageschool hadden.
We volgden ook 'Teatro di Parola' waar wij telkens tegenop zien aangezien die man soms echt denkt dat wij dom zijn. Tijdens die les is het de bedoeling te communiceren met ons lichaam, wat normaal geen probleem is behalve als hij Italiaanse woorden door de lucht schiet waar wij nog nooit eerder over gehoord hebben (sprankelend, vurig, spetteren, ...). Het lijkt dan inderdaad een dom zicht als er daar 2 Belgen telkens die woorden staan op te zoeken. Soms roept hij ook wel heel simpele woorden zoals 'notte' (nacht) die wij gewoon meteen uitbeelden. Jammer genoeg denkt hij dat wij ook die woorden niet verstaan zodat hij die woorden dan eens in het Engels verduidelijkt. Wanneer wij de simpele woorden uitbeelden denkt hij telkens dat wij gewoon de anderen nadoen terwijl we dat helemaal niet doen. Hij zegt dan in het Italiaans 'ze begrijpen het niet en doen jullie gewoon na' maar hij vergeet dat wij dat wel allemaal verstaan. Fien en ik hebben hem nu wel duidelijk gemaakt dat wij niet dom zijn maar wij begrijpen die moeilijke woorden inderdaad niet. Jammer dat hij deze woorden niet in het Engels uitlegt :) maar dat is voor hem waarschijnlijk ook te moeilijk. Voor de rest vallen die lessen wel nog goed mee behalve dat ik het gevoel heb dat hij altijd mij eruit kiest. Bij bijna alles wat hij wil voortonen neemt hij mijn handje vast en ben ik het die met hem moet mee uitbeelden. Ik zou het toch leuker vinden als de anderen ook eens vooraan mogen komen want de Italianen hebben het precies minder moeilijk om rood te worden terwijl dat bij mij behoorlijk snel gebeurt.
Dinsdag was het onze laatste stagedag in de eerste stageschool. Na 4 lessen te geven kwam het einde echt nabij. Er werd van iedereen innig afscheid genomen: knuffels van de kinderen, kussen van de mentoren, kus-knuf van de directie, vele 'tot ziens' woordjes van de bewakers, ... De leerkrachten wisten ons te vertellen dat ze ons enorm gaan missen en dat ze het fijn vonden dat wij daar de voorbije weken hebben kunnen doorbrengen.
Woensdag volgden wij 'Media Education' en 'Choralia'. (meer uitleg zie basco: leerkracht als inhoudelijk expert :)
Donderdag hadden wij hier ons allereerste dagje vrij!! Zalig was dat aangezien het ook prachtig weer was. Toevallig zijn Fien en ik na enkele uren werken, allebei gaan shoppen maar dan wel naar verschillende plaatsen.
Vrijdag hadden wij les ('Musicande insieme' en 'Italiaans') tot 19u. Tijdens de laatste les zagen wij eens geen pure grammatica maar een film in het Italiaans. Het was aan ons om die film te begrijpen door goed te luisteren en door de ondertitels in het Italiaans te lezen.
Gisteren hebben Tiina en ik een volledige dag gewerkt voor school en we namen ook samen onze pauzes waarbij we lekker kookten en heerlijke vieruurtjes opsneukelden. 's Avonds gingen wij naar een leuk bartje om gezellig een glaasje wijn met wat nootjes binnen te spelen. Het was er enorm druk aangezien hier gisteren een belangrijke rugbymatch was en vandaag marathon. Plots was er enorm veel ambiance omdat er een man, die wat te diep in zijn glas gekeken had, eens zin had om een plonsje te doen in de fontein. We konden ook niet naast de echte mannelijke benen onder de schotse rokken kijken, zoveel waren er.
Vandaag gaan Tiina en ik het eens wat meer op het gemak doen. We hadden gehoopt op prachtig weer maar dat is het niet echt. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het weer van Rome: momenteel warm maar serieus bewolkt. We gaan wel nog eens een stapje gaan zetten want we willen graag een keer gaan kijken naar de lopers (grote marathon in Rome stad) waarna we naar het Orangpark gaan en daar onze zelf gebakken cake gaan opeten.
Ik wil nu ook nog een korte planning geven voor volgende week:
- Maandag: les
- Dinsdag: eerste stagedag in de Montessorischool
- Woensdag: les
- Donderdag: eersteVAKANTIEDAG MAAR ze zijn hier wel zo slim om de vakantie te plannen van 20/03 tot 25/03 waar het paasweekend in verrekend is. Als je goed rekent, merk je dus dat wij maar 3 dagen vakantie hebben.
- Vrijdag: ik kijk al enorm uit naar die dag want dan komt Jonas aan en hij blijft hier voor een weekendje.
- Vanaf zaterdag komen er ook andere Beernemse, Sint-Jorisse en Damse vrienden :)
Voila, dat was weer een hele boterham, sorry daarvoor. Ik probeer in het vervolg sneller mijn blog aan te vullen e hehe
Dikke zoen!
Elke