zondag 2 maart 2008

Basiscompetenties (week 6)

Hallo hallo!!

Mensen die het wat minder zien zitten om de basco’s te lezen; lees vorige en algemener bericht :)


Vele groetjes,

Elke


  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Dinsdag en donderdag hadden wij 2 stagedagen in functie van de bachelorproef.
Wij hebben opnieuw al onze vooropgestelde doelen bereikt. Alles gaat nu ook al wat vlotter dan in het begin aangezien de taalbarrière niet meer zo’n groot probleem vormt. Dat is ook de reden waarom de leerlingen sneller naar ons komen met hun problemen, in plaats van hun leerkracht erbij te roepen.
We hebben heel wat concrete en praktische activiteiten uitgewerkt waarvan we zowel tijdens als achteraf nagingen of de leerlingen alles begrepen hadden. Meestal was dat geen probleem aangezien alles op een zo concreet mogelijke manier aan bod kwam.
We leerden de kinderen meer over de 3 aspecten van gezondheid namelijk over het fysieke, mentale en sociale aspect. De kinderen fristen de klas op zodat deze een aangenamer leerklimaat werd (mentaal). Ze leerden ook meer over hygiënische zaken waarbij ze concrete en nieuwe toiletregels toepasten voor de volledige school (fysiek). De kinderen kwamen ook meer te weten over de verkeersregels die ze later mochten oefenen op de speelplaats. Op die manier kwamen de kinderen ook eens buiten (fysiek en mentaal). We deden de leerlingen ook beseffen dat er zonder veel moeite lekkere en gezonde fruittussendoortjes gemaakt en gegeten kunnen worden in plaats van snoep of andere ongezonde tussendoortjes (fysiek). De leerlingen krijgen ook meer beweging tijdens de lessen (fysiek).
Aangezien alles in groepsvormen georganiseerd werd, speelden wij ook in op de sociale gezondheid van de leerlingen. Het is ook altijd leuk om onze doelen van de activiteiten uit de kindermondjes te horen. Het is een positief teken voor het feit dat de leerlingen goed weten waar we mee bezig zijn.

  1. Opvoeder

Wij krijgen nog altijd veel respect en waardering van de kinderen. Wij helpen hen zoveel mogelijk waar nodig terwijl zij ons ook steunen door ons te helpen tijdens de communicatieproblemen omwille van de nieuwe taal.
Er zijn natuurlijk ook enkele leerlingen die goed zijn in het acteren van problemen. Aangezien ik de leerlingen echt al begin te kennen, is het al een stuk gemakkelijker om gepast te reageren op de reacties van de leerlingen. Ik heb het behoorlijk snel door als er een leerling een bepaald probleem acteert om ons te testen, om aandacht te zoeken of om tijd te rekken. Wanneer ik dat merk en ik ben zeker van mijn stuk, probeer ik daar zo snel en goed mogelijk op te reageren zodat die leerling geen verdere intentie heeft om de klas te storen.
Fien en ik zijn ook wel wat strenger dan onze mentoren waardoor de lessen vlot en efficiënt genoeg verlopen. We probeerden ook nieuwe regels toe te passen zodat het voor de leerlingen duidelijk is wanneer ze mogen praten en wanneer niet. Het is leuk om te zien dat ook de mentoren strenger zijn en onze regels toepassen. De mentoren vinden dat we de touwtjes goed in handen hebben wat ons een goed en zelfzeker gevoel geeft.
Gelukkig hebben we de mentoren nog want zijn helpen ons tijdens noodsituaties die wij moeilijker zouden kunnen aanpakken omwille van het taalprobleem. Donderdag is er bijvoorbeeld een grote klasruzie geweest nadat er enkele ‘racistische’ reacties plaatsvonden op de speelplaats. De leerkracht kon die serieuze ruzie toch goed oplossen waardoor wij onze activiteiten beter van start konden laten gaan. Samen staan we sterker dan elk alleen.

  1. Inhoudelijk expert

Deze week volgden we opnieuw enkele laboratoriavakken die we vorige week ook volgden. Ik vind het heel boeiend om die vakken te volgen aangezien het zeker interessant is om te gebruiken in onze toekomst.
Tijdens ‘Teatro di parola’ leerden we meer communiceren met ons lichaam. We leerden tijdens de les ‘Media Education’ meer over de soorten foto’s en het nemen ervan. Tijdens ‘Choralia’ leerden wij enkele Italiaanse kinderlliedjes zingen en wij zongen ook een Vlaams kinderliedje voor de Italiaanse studenten.
Tijdens ‘Musicando Insieme’ leerden wij poëzie uit de jaren ’90 via verschillende klanken en op een improviserende manier naar voor brengen.
Ook tijdens de lessen Italiaans leerde ik opnieuw veel bij op grammaticaal niveau.

  1. Organisator

De bachelorproefstage is een goede manier om het organisatorisch niveau te testen. Het vraagt enorm veel werk en aandacht om alles zo goed mogelijk te organiseren. Vooral ook omdat alles in een andere taal dus zo concreet mogelijk moet georganiseerd worden. Ik denk wel dat we er tot nu toe goed in slagen om alles zo goed mogelijk georganiseerd te krijgen.
Deze week kunnen wij normaal ons LA in orde brengen zodat ook het grootste deel van het administratief werk afgerond zal zijn.

  1. Innovator

Al onze activiteiten in functie van de bachelorproef waren vernieuwend voor zowel de leerlingen als voor de leerkrachten.
De leerkrachten probeerden zoveel mogelijk interessante zaken te noteren zodat ze het later ook nog kunnen gebruiken. Dat gaf ons natuurlijk een ongelofelijk goed gevoel want het toonde echt wel dat de leerkrachten geïnteresseerd zijn in wat we doen.
Het viel me wel op dat vooral de les rond verkeer heel vernieuwend en interessant was voor de kinderen. Blijkbaar wordt er in de scholen niet veel aandacht besteedt aan verkeerseducatie.
Wij konden deze week dus gelukkig op veel verschillende vlakken ons vernieuwend steentje bijdragen.

  1. Lid van schoolteam/Partner van de schoolgemeenschap

De leerkrachten, bewakers en alle andere leden van het schoolteam worden telkens vriendelijker. Nu ze ons meer vertrouwen hebben en echt beseffen wat wij daar allemaal willen bereiken, krijgen wij sneller en meer toestemming om iets te organiseren.

  1. Cultuurparticipant

Deze week heb ik enorm veel vernieuwende zaken, die echt tot de Italiaanse cultuur behoren, bezocht en gedaan. Zondag ging ik naar het grote en heel culturele Vaticaanmuseum.
Ik ging ook naar de bekendste pizzeria van Rome. Woensdag ben ik naar een prachtige opera gaan kijken in de mooiste operazaal van Rome.
Zaterdag ging ik mee met de Italiaanse klas (erasmusstudenten) naar Castel Sant’Angelo waar onze professor ons gidste.

Ik vind het gewoon fijn om elke week prachtige en typische culturele zaken te mogen ontdekken in deze grootstad.


1 opmerking:

Candy zei

von Piemel kheb echt mijn best gedaan om de basco's te lezen, maar tlukt me echt nie. Mijn concentratie gaat niet zo ver. Kheb dus maar naar beneden gescrolld ;)