- Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Het komt er vooral op neer dat de leerlingen zelfstandig leren en hun leermateriaal helemaal zelf maken aan de hand van allerhande materialen. Die werking was vooral heel goed in de kleuterklassen. De 2 kleuterklassen bevonden zich in een heel open ruimte. De kinderen zitten altijd per groep aan tafel en per tafel kunnen ze zich bezighouden met bepaalde leerinhouden. De leerlingen leren wat ze willen maar de inhouden zijn wel al wat zwaarder in vergelijking met in België. De kinderen kunnen daar namelijk al vanaf de kleuterklas zelfstandig lezen en schrijven en dat allemaal voornamelijk zelfstandig geleerd. Ik was verrast over hoe zelfstandig die kinderen daar al waren. Die werking werd ook doorgetrokken naar de lagere school waarbij alle klassen doorliepen in elkaar. Wij zijn eens in alle klassen een bezoekje gaan brengen. Vooral de jongere jaren waren het interessantst voor ons. Het lijkt alsof het voortdurend hoekenwerk is. Ik stond vooral versteld van de specifieke zelfstandige werking en van hun zelfgemaakte leermaterialen.
Toch heb ik het niet zo voor een montessorischool. Voor de kinderen tot 8 jaar verliep alles heel goed maar vanaf de 4e klas had ik echt het gevoel dat de kinderen maar deden wat ze wilden zonder er veel van op te steken. De resultaten waren ook helemaal niet zo goed want er waren toch nog veel kinderen die veel moeite hadden met rekenen en lezen. Ik denk dat de leerlingen in het begin echt veel leren maar naar het einde toe begint het wat te slabakken.
Ik heb toch veel opgestoken voor naar de toekomst toe: didactische materialen, hoekenwerk, werkvormen, activiteiten, manieren om de leerlingen stil te krijgen, …
Wat me ook opviel was dat de kinderen behoorlijk stil zijn tijdens de “lessen”. Er heerst meer discipline dan in onze vorige stageschool.
- Opvoeder
- Wanneer het licht uitgaat wil dat zeggen dat de leerlingen stil moeten zijn want de leerkracht gaat praten. Wanneer het licht terug aan gaat, gaan de leerlingen terug aan de slag.
- De leerkracht tellen tot het muisstil is. De leerlingen zijn gemotiveerd om zo snel mogelijk stil te zijn zodat de leerkracht minder lang moet tellen dan de vorige keer.
De leerkrachten gaan ook sneller iets doen aan het foute gedrag van de leerlingen. Er wordt klassikaal over het gedrag gesproken waarbij de leerlingen vertellen wat en waarom ze iets gedaan hebben. De leerkrachten laten ook de andere leerlingen deelnemen aan het gesprek.
Ik denk dat ik op dit vlak meer ga bijleren dan tijdens de vorige stage.
- Inhoudelijk expert
Ook volgden wij opnieuw volgende laboratoriavakken:
- “Media Education” waarbij we het project van vorige les mochten afwerken. Het was de bedoeling om een verhaal voor te stellen aan de hand van enkele opeenvolgende foto’s. We leerden deze keer echt veel bij over het maken van bepaalde soorten foto’s vanuit bepaalde standpunten. Alles hing af van de betekenis die achter het beeld hoorde te zitten. We waren ook heel vereerd want de leerkracht was heel blij met ons project. Hij zette het zelf in een PowerPoint en besprak het klassikaal.
- “Teatro Di Parola” waarbij het de bedoeling was om een bepaald gedicht heel expressief en communicatief naar voor te brengen.
- “Choralia”: het was onze laatste les die eens helemaal anders verliep. We dachten dat we een optreden moesten geven aangezien de leerkracht enkele muzikanten mee had en bezig was over zijn bezoekers die gingen komen. Uiteindelijk waren die bezoekers daar met camera, spots en micro’s want blijkbaar moesten wij een optredentje geven voor een televisieopname. Het was ons even schrikken.
- Organisator
Deze week lieten wij ook voor het eerst ons rapportboekje van LUMSA invullen. Aangezien de leerkrachten hier een heel andere wijze van evalueren hebben en het boekje niet alle gegevens bevatte die wij nodig hadden voor onze school, was het nodig om de Belgische puntenbladen te laten invullen. Voor de leerkracht was dat een hele rompslomp aangezien hij dat niet gewoon was maar nu is alles OK.
Tijdens de stage in de montessorischool bleek plots dat we daar toch geen lessen mogen geven. Wij zijn nu nog alles uit de kan aan het halen om eventueel toch eens voor de klas te mogen staan. Dat wordt nog afwachten.
- Innovator
- Lid van een schoolteam/schoolgemeenschap
- Cultuurparticipant
- In de winkels ligt het vol met overheerlijke reuze chocoladepaaseieren.
- Vrijdagavond is er een viering aan het Colloseum. De kruistocht van Jezus wordt nagedaan en herdacht.
- Er worden enorm veel mensen verwacht aangezien er aan de bekende gebouwen touwen zijn voorzien om de mensen gestructureerd te doen laten aanschuiven zoals in een attractiepark.
- Zondag komt de Paus eens zijn woordje doen voor honderden mensen op het Sint-Pietersplein.
- Er zijn enorm veel optredens voorzien op verschillende plaatsen.
- Pasen is belangrijker dan Kerstmis!
- …
Kortom, het wordt 1 groot Katholiek feest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten