zaterdag 12 april 2008

Basiscompetenties (week 12)

  1. Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocesse

Maandagvoormiddag gingen wij voor de laatste keer observeren in de Montessorischool. Ik leerde weer wat nieuwe werkvormen, nieuwe manieren van aanbrengen en organisatorische mogelijkheden bij.
Wij zagen ook voor het eerst 2 externe turnleerkrachten wat mij nog eens deed beseffen dat de leerlingen bijna geen puur muzische vakken krijgen. De 2 externen leerden alle kinderen van de school 3 verschillende spelen aan die ze tijdens hun vrijetijdsleven kunnen spelen. Het is de bedoeling om de kinderen van voor de computer of PlayStation te krijgen want ze kunnen andere zaken doen samen met vele andere kinderen.

  1. Leerkracht als opvoeder

De leerkrachten beweging zijn hier over het algemeen heel streng en schreeuwen enorm. Soms vind ik zelf dat ze te streng zijn voor de kinderen. De kinderen kunnen ook op andere manieren stil en aandachtig gekregen worden.
De gewone klasleerkrachten in een Montessorischool zijn dan weer heel lief en kunnen goed omgaan met de leerlingen. Ze weten ook van elke leerling hoe ze deze het best helpen of aanpakken. De leerkrachten kennen de leerlingen en hun evoluties, met de daarbij horende positieve en minder positieve zaken, goed en kunnen er daardoor perfect op inspelen.

  1. Inhoudelijk expert

Deze week volgden wij:

  • ‘Teatro Di Parola’: Ik leerde er helaas niet veel bij aangezien het opnieuw dezelfde oefening was zoals vorige week en de week daarvoor. We deden wel dezelfde oefening met een nieuw gedicht.
  • ‘Media education’ waarbij we vooral veel bijleerden over verschillende soorten strips, Manga, maken van striptekeningen aan de hand van een verhaal, gevoelens uitdrukken in een tekening, … en dat allemaal op de meest simpele manieren.
  • ‘Musicando Insieme’: We brachten nieuwe teksten al improviserend naar voor en dat met of zonder begeleiding door de leerkracht. De leerkracht geeft ons nu al veel sneller een tekst die wij zelf improviserend moeten kunnen voorbrengen. De leerkracht laat ons daarbij al veel zelfstandiger aan werk gaan zonder veel begeleiding.
  • ‘Italiaans’ waarbij we opnieuw enorm veel grammatica bijleerden maar helaas te veel in een korte tijd want niemand kon die theorie goed verwerken.
  1. Organisator

Het vraagt heel wat organisatorisch werk om alles omtrent de examens te regelen. Normaal is het absoluut niet mogelijk om tijdens deze periode examens te maken. Gelukkig kozen wij voldoende laboratoriavakken waarbij het al iets gemakkelijker gaat om een examen aan te vragen en af te leggen. We hebben het voor elkaar gekregen om bij elke leerkracht een examen aan te vragen waardoor het volgende week (laatste week) dus onze eerste en laatste examenweek is.
Onze volgende belangrijke stap is om de examens goed door te komen waarna we al ons administratief werk in orde kunnen krijgen.

  1. Innovator

Vooral alles voor volgende week is nieuw aangezien het voor ons de eerste keer is om hier examens te moeten maken.
Volgende zijn de examens:

- Maandag: ‘Teatro Di Parola’ waarbij we een Vlaams gedicht aan de hand van ons lichaam naar voor moeten brengen. Deze oefening is zowel voor ons als voor de studenten nieuw want wij brachten nog nooit eerder een Vlaams gedicht naar voor in een Italiaanse klas.

- Dinsdag: ‘Italiaans’: Alle theorie wordt mondeling opgevraagd. Ik heb er al veel aan gestudeerd maar toch heb ik wat angst want grammaticaal is het een enorm zware pak. Het wordt afwachten tot dinsdag.

- Woensdag: ‘Media education’: Wij moesten een educatief project in elkaar steken aan de hand van allerlei mediamiddelen. Ons project is ondertussen al af en het is gericht voor leerlingen uit de kleuterklas als voor kinderen van de 1e graad waarbij we de kleuren met de daarbij passende dieren aanbrachten.

Korte uitleg over ons project:

o De kinderen zien een foto van iets waarbij verschillende kleuren maar voornamelijk één bepaald kleur in voor komt.

o Daarna zien ze een foto van iets in het belangrijkste kleur die de leerlingen kan doen nadenken over de volgende foto’s.

o Daarna kunnen die foto’s besproken worden: Welke kleuren heb je gezien, wat was de hoofdkleur, welk voorwerp werd er genomen met die kleur, welke voorwerpen ken je nog met die kleur, welke andere zaken ken je nog in die kleur, denk eens na over een dier dat bestaat uit die kleur, …

o Vervolgens zien ze een foto van een persoon die een bepaald dier uitbeeldt. Ook die foto wordt besproken: wat zie je, welk dier zou uitgebeeld worden en waarom, …

o Daarna zien ze enkele puzzelstukken met daarop delen van het dier in het besproken kleur. Nadat alle puzzelstukken getoond zijn, zien ze het dier in zijn geheel. Tussentijds kunnen de puzzelstukken besproken worden: wat is het en waarom, wat heeft het te maken met de voorwerpen die jullie eerder zagen, welke kleuren zien jullie nog, welke delen zien jullie van de dieren, …

o Tot slot zien de leerlingen een mooie foto van alle besproken diertjes samen.

Voor ons was het de eerste maal om zo’n educatief project in elkaar te steken. Nu wordt het nog afwachten wat de professor er van vindt.

- Vrijdag: ‘Musicando Insieme’: We moeten een concert geven waarbij wij alle geleerde gedichten improviserend naar voor moeten brengen. Iedereen (vrienden, familie, …) mag komen kijken en aangezien wij met een 30-tal studenten zijn, denk ik wel dat er genoeg publiek zal komen kijken.

  1. Lid van een schoolteam/schoolgemeenschap

Wij werden de laatste dagen vriendelijker ontvangen en meer aanvaard in de Montessorischool. Het was opnieuw niet gemakkelijk om de mensen zo snel mogelijk te laten zien dat wij te vertrouwen zijn en daar niks verkeerds wilden gaan doen. Pas dan krijg je de schoolleden mee en zijn ze vriendelijk.
Ook in LUMSA (universiteit) kent iedereen ons al veel beter waardoor er ook meer gecommuniceerd wordt. De contacten met de studenten worden ook groter en verlopen telkens beter.
Tijdens bepaalde lessen moeten wij vaak in groepjes werken waardoor wij veel verschillende en nieuwe klasgenoten leren kennen.

  1. Cultuurparticipant

Rome wordt mooier en mooier naar de zomer toe. De zomerse sfeer en het groene doet daar veel aan. Binnenkort is er hier de feestdag van Rome waardoor de bloemetjes letterlijk en figuurlijk, buiten gezet worden. Het kleurrijke fleurt alles op. Tussen de Spaanse trappen zijn er nu bijvoorbeeld ook bloemenbakken geplaatst zoals je kan zien op de postkaartjes van de Spaanse trappen. Het geeft toch wel een veel mooier effect.

Ik heb opnieuw iets ontoeristisch bijgeleerd. Het was mij al opgevallen dat er enorm veel werken zijn wat het mooie zicht toch wel vaak belemmerd. De obelisk bovenaan de Spaanse trappen wordt bijvoorbeeld ook hersteld, althans dat dacht ik want ik hoorde deze week dat de werken reeds klaar zijn maar dat ze de zichtverpestende stellingen laten staan want ze hadden erop gerekend dat ze er 2 jaar aan gingen werken waardoor ze geld kregen voor 2 jaar. De werken zijn ondertussen al klaar maar ze laten de stellingen staan omwille van verschillende pers- en publieke redenen waardoor er geen geld voor 2 jaar verloren gaat.

Ook een nieuwtje zijn de bijkomende metrolijnen. Nu zijn er 2 metrolijnen namelijk lijn A en B. Ik wist dat ze metro C aan het aanleggen waren want dat valt duidelijk op. Wat ik niet wist, was dat er plannen gemaakt zijn voor 2 nieuwe metrolijnen namelijk lijn D en E. Binnen vele jaren zijn er hier dus 5 metrolijnen ter beschikking om zo door heel Rome kunnen te reizen.

Geen opmerkingen: