- Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De typische Belgische werkvormen blijven de kinderen boeien zodat onze doelen op een aangename manier bereikt worden.
De leerlingen stralen als ze ons zien komen wat ons natuurlijk een goed en zelfzeker gevoel geeft. De lessen worden zowel in het Italiaans als in het Engels gegeven en door alles zo visueel en concreet mogelijk uit te leggen, lukt het om onze doelen te bereiken. De “expressieve en enthousiaste” aanpak blijft natuurlijk noodzakelijk.
Deze keer had ik ook een meisje met een lichamelijke handicap in de klas. Zij werkte heel goed mee en ze kreeg ook evenveel kans als de anderen om eens vooraan te komen om bijvoorbeeld iets op het bord te schrijven, of de bingoleider te zijn, … Ze probeerde alles zo zelfstandig mogelijk te doen maar af en toe kon ze wel eens een handje hulp gebruiken.
We hebben ook het meisje uit het zigeunergezin aan de praat gekregen. Ze kreeg positieve aandacht en wanneer ze zag dat wij haar echt iets wilden bijbrengen, fleurde ze helemaal op waardoor we haar even later de getallen tot 12 en de kleuren in het Engels hebben kunnen aanleren. Naar de volgende gezamenlijke momenten toe, was ze ook meer gemotiveerd om mee te werken en mee te volgen.
- Opvoeder
Het geduld wordt in de namiddag meer op proef gesteld dan in de voormiddag aangezien de kinderen ’s namiddags uitbundiger zijn en ze zijn het ook niet gewoon om ’s namiddags stil gehouden te worden.
Het gaf mij ook een heel goed gevoel om het zigeunermeisje aan de praat te krijgen. Ze merkte dat wij haar aanvaardden zoals ze is en dat we haar echt iets wilden bijleren zonder het uit medelijden te doen. We begeleidden haar apart waardoor we ons voltijds met haar konden bezighouden. Het vergde veel geduld en tijd maar het gaf ons een goed gevoel om haar gemotiveerd en met een lach op haar gezicht, bezig te zien.
Psychologen hebben daarover nagedacht en concludeerden dat kinderen enkel liefde mogen krijgen zodat zij die liefde ook kunnen geven aan hun kinderen. Er mag de kinderen niets ontnomen worden aangezien het kind enkel beloond mag worden. Een leuke activiteit stoppen of aandacht wegnemen is dus volledig uit den boze aangezien dat een soort van een straf is.
De hedendaagse leerkrachten kennen die theorie volledig vanbuiten maar kunnen deze onmogelijk omzetten in de praktijk:
- De leerkrachten straffen (vb. iets ontnemen) de kinderen niet maar er kunnen ook geen leuke activiteiten ontnomen worden aangezien de leerkrachten deze niet durven geven. Ze zijn bang voor het te uitbundige gedrag van de leerlingen.
- Er worden geen beloningen gegeven aangezien de leerlingen hun uitbundige gedrag niet echt beloond kan worden.
- Inhoudelijk expert
Ik heb ook al veel Italiaanse woordenschat op kindniveau geleerd door deze tijdens de voorbije stages te gebruiken. Ik heb vooral veel bijgeleerd over de verschillen tussen de Vlaamse en de Italiaanse schoolomgeving, -werking, -gedachte. Wij zijn van plan om in verschillende scholen te gaan observeren want de werking van de scholen naargelang elke school is verschillend.
Aangezien wij ook gaan observeren in functie van dyslectische en dyspractische problemen + inclusief onderwijs, hopen wij ook daar veel over bij te leren.
- Organisator
- Innovator
Volgende week gaan wij elke dag observeren in functie van de bachelorproef en wij hopen ook om op dat vlak veel op te steken zodat we dat in de toekomst kunnen gebruiken.
- Lid van een schoolteam
- Partner van ouders
Ik ga de ouders wel herkennen en er misschien wat meer over te weten komen door hen aan de schoolpoort te leren kennen. De leerlingen moeten aan de schoolpoort zwaaien naar hun ouders en indien de ouders terugzwaaien en de leerkracht hen herkent, krijgt het kind de toestemming om door te gaan.
- Partner van schoolgemeenschap
Ik heb ook het gevoel dat alles vlotter gaat dan in het begin omdat we er zelf meer achterzitten en omdat ze specifiek weten wat we willen bereiken.
- Cultuurparticipant
Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd over de Italiaanse schoolmentaliteit, enkele voorbeelden zijn: de lessen die later starten of niet doorgaan, geen tijdsdruk, …
Ik heb nu reeds veel bijgeleerd over de Italiaanse mentaliteit en cultuur maar de mensen waarmee wij vaak in aanraking komen, hebben ook al veel bijgeleerd over onze mentaliteit, werking (werken om de doelen te bereiken, leerkracht met een opvoedende functie, verschillende werkvormen, …) en cultuur.
Ik vind onze opleiding beter dan de Italiaanse opleiding ‘lager onderwijs’ want zij leren heel veel theorie die ze niet kunnen en leren omzetten in de praktijk. De theorie spreekt de praktijk eigenlijk tegen maar ze krijgen niet voldoende kansen om dat de beseffen en om ermee te leren omgaan. Wij hebben gelukkig voldoende stage zodat wij kunnen groeien naar een ‘goede leerkracht’ zijn. Soms is het onmogelijk om de theorie van de psychologen om te zetten in de praktijk aangezien de opvoedkundige denkwijzen tussen ouders en leerkracht, te veel verschillen.
Tot nu toe is het een heel aangenaam en leerrijk verblijf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten