zondag 10 februari 2008

basiscompetenties ( week 3)

  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Wij hebben deze week alweer 1 observatienamiddag en 1 namiddag achter de rug, waarbij we zelf de lessen (Musica en Inglese) hebben gegeven. Het blijft belangrijk om concreet/visueel (bord, prenten, tekeningen, …) en met verschillende werkvormen (spelvormen, leerlingen die vooraan komen, per 2, ….) de lessen aan te brengen. De mentoren vragen ons om vooral ’s middags lessen naar eigen keuze te geven want zij vinden dat er ’s middags niet veel met de kinderen aan te vangen is. Voor mij was dat enkel een uitdaging om de lessen dan zo goed mogelijk te doen verlopen.
De typische Belgische werkvormen blijven de kinderen boeien zodat onze doelen op een aangename manier bereikt worden.
De leerlingen stralen als ze ons zien komen wat ons natuurlijk een goed en zelfzeker gevoel geeft. De lessen worden zowel in het Italiaans als in het Engels gegeven en door alles zo visueel en concreet mogelijk uit te leggen, lukt het om onze doelen te bereiken. De “expressieve en enthousiaste” aanpak blijft natuurlijk noodzakelijk.
Deze keer had ik ook een meisje met een lichamelijke handicap in de klas. Zij werkte heel goed mee en ze kreeg ook evenveel kans als de anderen om eens vooraan te komen om bijvoorbeeld iets op het bord te schrijven, of de bingoleider te zijn, … Ze probeerde alles zo zelfstandig mogelijk te doen maar af en toe kon ze wel eens een handje hulp gebruiken.
We hebben ook het meisje uit het zigeunergezin aan de praat gekregen. Ze kreeg positieve aandacht en wanneer ze zag dat wij haar echt iets wilden bijbrengen, fleurde ze helemaal op waardoor we haar even later de getallen tot 12 en de kleuren in het Engels hebben kunnen aanleren. Naar de volgende gezamenlijke momenten toe, was ze ook meer gemotiveerd om mee te werken en mee te volgen.

  1. Opvoeder

We krijgen nog altijd veel respect van de leerlingen en van de leerkracht, wat zorgt voor een goed en vlot wederzijds contact.
Het geduld wordt in de namiddag meer op proef gesteld dan in de voormiddag aangezien de kinderen ’s namiddags uitbundiger zijn en ze zijn het ook niet gewoon om ’s namiddags stil gehouden te worden.
Het gaf mij ook een heel goed gevoel om het zigeunermeisje aan de praat te krijgen. Ze merkte dat wij haar aanvaardden zoals ze is en dat we haar echt iets wilden bijleren zonder het uit medelijden te doen. We begeleidden haar apart waardoor we ons voltijds met haar konden bezighouden. Het vergde veel geduld en tijd maar het gaf ons een goed gevoel om haar gemotiveerd en met een lach op haar gezicht, bezig te zien.

De opvoedende functie van de Italiaanse leerkracht is volledig anders. Om het hedendaagse onderwijs goed te kunnen begrijpen, is het nodig om een terug te keren tot de geschiedenis van de Grieken en de Romeinen waarbij de kinderen heel streng en zonder liefde opgevoed werden om soldaat te worden.
Psychologen hebben daarover nagedacht en concludeerden dat kinderen enkel liefde mogen krijgen zodat zij die liefde ook kunnen geven aan hun kinderen. Er mag de kinderen niets ontnomen worden aangezien het kind enkel beloond mag worden. Een leuke activiteit stoppen of aandacht wegnemen is dus volledig uit den boze aangezien dat een soort van een straf is.
De hedendaagse leerkrachten kennen die theorie volledig vanbuiten maar kunnen deze onmogelijk omzetten in de praktijk:

  • De leerkrachten straffen (vb. iets ontnemen) de kinderen niet maar er kunnen ook geen leuke activiteiten ontnomen worden aangezien de leerkrachten deze niet durven geven. Ze zijn bang voor het te uitbundige gedrag van de leerlingen.
  • Er worden geen beloningen gegeven aangezien de leerlingen hun uitbundige gedrag niet echt beloond kan worden.
DUS: OPVOEDENDE FUNCTIE LEERKRACHT: Een leerkracht is er enkel om les te geven en niet om op te voeden tot volwaardige, volwassen personen door hen regels en waarden bij te brengen. Het is de taak van de ouders om regels en waarden op een liefdevolle manier over te brengen. Daar loopt het dus verkeerd aangezien de ouders hun kinderen niet opvoeden zoals de leerkrachten dit voor ogen hebben.

  1. Inhoudelijk expert

Wij hebben ondertussen al 3 Italiaanse lessen van telkens 3 uur achter de rug. Nu hebben we ons vooral gefixeerd op het grammaticale. De gewone lessen starten op 18 februari.
Ik heb ook al veel Italiaanse woordenschat op kindniveau geleerd door deze tijdens de voorbije stages te gebruiken. Ik heb vooral veel bijgeleerd over de verschillen tussen de Vlaamse en de Italiaanse schoolomgeving, -werking, -gedachte. Wij zijn van plan om in verschillende scholen te gaan observeren want de werking van de scholen naargelang elke school is verschillend.
Aangezien wij ook gaan observeren in functie van dyslectische en dyspractische problemen + inclusief onderwijs, hopen wij ook daar veel over bij te leren.

  1. Organisator

Alles omtrent de stages en de lessen, begint op zijn plooi te komen. We hebben de lessen en stages tot nu toe al goed kunnen samenbrengen zodat we ze in 1 agenda hebben kunnen inpassen. Tot nu toe lijkt alles in de praktijk goed haalbaar te zijn.

  1. Innovator

Ik blijf elke dag bijleren over de andere schoolgedachtes, -kern, -systeem en – werking. De leerlingen en leerkrachten blijven ook bijleren over ons schoolsysteem. We blijven heel veel informatie uitwisselen want er blijft voldoende wederzijdse interesse.
Volgende week gaan wij elke dag observeren in functie van de bachelorproef en wij hopen ook om op dat vlak veel op te steken zodat we dat in de toekomst kunnen gebruiken.

  1. Lid van een schoolteam

Iedereen, ook de nieuwe mentoren, zijn telkens enthousiast met onze komst. Ik voel me meer en meer aanvaard doordat de contacten heel vlot lopen en iedereen ons wil helpen waar ze ons kunnen helpen.

  1. Partner van ouders

Ik denk niet echt veel gesprekken te hebben met ouders aangezien de kloof tussen ouders en leerkrachten groter dan bij ons is.
Ik ga de ouders wel herkennen en er misschien wat meer over te weten komen door hen aan de schoolpoort te leren kennen. De leerlingen moeten aan de schoolpoort zwaaien naar hun ouders en indien de ouders terugzwaaien en de leerkracht hen herkent, krijgt het kind de toestemming om door te gaan.

  1. Partner van schoolgemeenschap

De contacten blijven heel vlot en positief verlopen tussen de leden van de schoolgemeenschap.
Ik heb ook het gevoel dat alles vlotter gaat dan in het begin omdat we er zelf meer achterzitten en omdat ze specifiek weten wat we willen bereiken.

  1. Cultuurparticipant

Wij blijven onze inbreng doen zoals echte Belgen dat gewoon zijn: liefst zo snel en goed mogelijk.
Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd over de Italiaanse schoolmentaliteit, enkele voorbeelden zijn: de lessen die later starten of niet doorgaan, geen tijdsdruk, …
Ik heb nu reeds veel bijgeleerd over de Italiaanse mentaliteit en cultuur maar de mensen waarmee wij vaak in aanraking komen, hebben ook al veel bijgeleerd over onze mentaliteit, werking (werken om de doelen te bereiken, leerkracht met een opvoedende functie, verschillende werkvormen, …) en cultuur.
Ik vind onze opleiding beter dan de Italiaanse opleiding ‘lager onderwijs’ want zij leren heel veel theorie die ze niet kunnen en leren omzetten in de praktijk. De theorie spreekt de praktijk eigenlijk tegen maar ze krijgen niet voldoende kansen om dat de beseffen en om ermee te leren omgaan. Wij hebben gelukkig voldoende stage zodat wij kunnen groeien naar een ‘goede leerkracht’ zijn. Soms is het onmogelijk om de theorie van de psychologen om te zetten in de praktijk aangezien de opvoedkundige denkwijzen tussen ouders en leerkracht, te veel verschillen.

Ondertussen weet ik ook al de betere restaurantjes zijn met de betere pasta’s, pizza’s en dessertjes. Als je in Italië iets gaat eten, moet je eigenlijk eerst een antipasta kiezen, dan een prime gevolgd door een secunde gerecht. Tot slot is er het overheerlijke dessert met een lekkere cappuccino.

Rome is gewoon prachtig want soms heb ik de tijd om naast mijn schoolwerk te blijven genieten van de mooie, historische gebouwen samen met het mooie weer en de leuke parkjes.

Tot nu toe is het een heel aangenaam en leerrijk verblijf!

Geen opmerkingen: