zaterdag 16 februari 2008

Basiscompetenties (week 4)

  1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Voorgaande week hebben wij een hele week (’s middags) geobserveerd in functie van de bachelorproefstage. Naast het observeren hebben wij ook enkele keren geparticipeerd. Wanneer wij zien dat de leerlingen niet echt mee zijn, de leerstof niet mee hebben of niet aandachtig zijn, vragen wij echt om in te springen want ik heb vaak het gevoel dat de leerkracht daar niet echt naar omkijkt.
In Italië wordt vooral frontaal les gegeven en de leerlingen moeten meestal gewoon overschrijven zodat ze dat dan kunnen leren. Ik denk dat het vooral daardoor is dat de leerlingen hun aandacht er niet bij kunnen houden.
Ik heb deze week nog niet veel bijgeleerd op het vlak van begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

  1. Opvoeder

De jonge leerkrachten wijzen de leerlingen sneller op hun foute gedrag en willen hen leren hoe ze zich wel moeten gedragen. Zij motiveren de kinderen ook meer om zich goed te gedragen en goed te werken.
Als wij participeren of les geven kunnen wij onmogelijk zo streng of evenveel beloningen geven zoals we dat in België gewoon zijn aangezien de leerkrachten hier een volledig andere opvoedende functie hebben. We gedragen ons hier meer zoals de jongere leerkrachten die toch een wat meer opvoedende functie hebben dan de oudere leerkrachten.
Hoe creatiever je de lessen aanbrengt, hoe enthousiaster de leerlingen zijn om op een speelse manier veel bij te leren. Dat is zowel hier als in België als in alle andere landen zo. Het is alleen jammer dat de lessen hier niet echt creatief aangebracht worden. Natuurlijk is het wel mogelijk dat wij tijdens de observaties in andere stagescholen anders gaan denken tegenover voorgaande vaststelling.

  1. Inhoudelijk expert

Ondertussen heb ik al veel Italiaanse grammatica bijgeleerd zonder veel gelegenheid te krijgen tot het spreken van Italiaans, wat ik wel heel jammer vind. Wij krijgen niet genoeg de kans om echte, typische situaties in het Italiaans te leren aanpakken aangezien de grammatica voor de professor belangrijker lijkt te zijn.
De gewone lessen beginnen maandag wat wil zeggen dat wij meer met de Italiaanse studenten gaan moeten omgaan wat ons meer gelegenheid zal geven om de gesprekken in het Italiaans aan te gaan en zo ook veel bij te leren.
Ik blijf ook echt voortdurend bijleren over de Italiaanse cultuur, monumenten, schoolsysteem, …

  1. Organisator

Wij hebben voor de komende 3 weken een weekplanning opgesteld waarbij wij onze lessen aan de universiteit en de bachelorproefstage gaan combineren. Het is zijn drukke maar op te volgen weekplanningen.
Wij zijn deze week opnieuw op het bureau van mevrouw Tamponi geweest en daar wisten de assistenten ons te vertellen dat ons LA nog niet opgesteld kan worden voor we zeker zijn van alle vakken die we gaan volgen. Na 2 tot 3 weken les moeten alle Erasmusstudenten terug naar het Internationaal bureau om hun LA te laten opmaken. Eenmaal gemaakt kan het niet meer aangepast worden.
Wij hopen ook dat dit zo snel mogelijk in orde is zodat het meeste van ons administratief werk afgerond is.

  1. Innovator

Wij hebben afgelopen week behoorlijk veel opgestoken omtrent onze bachelorproefstage. Wij haalden veel informatie uit de ingevulde enquêtes door de kinderen en uit de gesprekken met de mentoren. De leerlingen krijgen reeds gezondheidseducatie maar enkel op het deelaspect ‘voeding’. Wij hopen op de 3 niveaus (mentaal, fysisch als sociaal) te kunnen doordringen en daar wat verbetering in te brengen. Wij moeten alles organiseren binnen het gewone schoolkader zonder er de schoolomgeving veel bij te betrekken.

  1. Lid van een schoolteam / Partner van ouders / Partner van de schoolgemeenschap

Op deze vlakken zijn er nog geen verdere vorderingen aangezien alles dezelfde vorm blijft aannemen zonder veel veranderingen.

  1. Cultuurparticipant

Ik heb al veel bijgeleerd over bijvoorbeeld de opdeling van Italië, het ontstaan en typische geschiedkundige informatie over de verschillende monumenten.
De professor Italiaans probeert ons af en toe eens tussendoor daar wat meer info over mee te geven.

Het blijft een druk maar aangenaam en leerrijk verblijf.

1 opmerking:

DaddyMoetieBertTim zei

Dorreke, Tussen alle drukte door toch af en toe iets meenemen van de o zo prachtige cultuurschat die Rome is.
Ook op dat vlak een beetje innovator zijn hé.
Daddy