- Leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
Ook de frontale lessen (bijvoorbeeld: Engels) waren daar heel moeilijk om aan te brengen. De kinderen maken dan enorm veel lawaai, kunnen moeilijk luisteren, hebben het moeilijk om de aandacht erbij te houden, praten enorm veel met en door elkaar, … De klassen tellen dan ook wel meer leerlingen aangezien alle leerlingen zich dan in de klassen bevinden wat tijdens de gewone lessen niet het geval is.
Ik heb wel wat opgestoken over enkele concrete werkvormen die ik later zou kunnen toepassen. Daarover leerde ik vooral bij tijdens het observeren in de jongere jaren.
We kregen jammer genoeg ook te horen dat het nu absoluut niet mogelijk is om daar enkele lessen te geven. Wij gaan dus terug naar onze reeds vertrouwde stageschool.
- Opvoeder
De lessen tijdens de voormiddag worden begeleid door 2 leerkrachten. Die leerkrachten helpen de leerlingen dan waar nodig. De frontale lessen worden dan door 1 leerkracht gegeven terwijl ik wel het gevoel heb dat het nodig is om een 2e leerkracht als begeleider op te stellen. De leerlingen zijn tijdens zo’n lessen enorm druk en de leerkracht kan ze alleen niet goed in de hand houden. Er werd enorm veel gedreigd zonder de dreigingen na te komen. Ik heb het gevoel dat de leerkrachten van deze Montessorischool dezelfde kijk hebben op hun opvoedende functie zoals de leerkrachten van onze vorige stageschool.
Aangezien de leerlingen ons veel vragen komen stellen, nieuwsgierig zijn en spontaan met ons beginnen praten, … heb ik het gevoel dat de leerlingen zich goed voelen bij ons. Indien de leerlingen wat vervelend komen doen, kan ik ze weer goed op hun plaats zetten.
- Inhoudelijk expert
Aangezien wij deze week tot woensdagmiddag vakantie hadden, volgenden wij minder vakken dan wij normaal volgen.
Tijdens de les ‘Italiaans’ leerden wij opnieuw enorm veel moeilijke grammatica bij. Ik vrees dat het voor mij allemaal wat teveel begint te worden. De lessen zijn echt zwaar en volgens mij steken wij er te weinig belangrijkere zaken van op aangezien er bijna niet wordt gesproken tijdens de lessen. Er is jammer genoeg geen sprake van een echte communicatieve methode. Binnen 2 weken is het aan ons om ons mondeling te bewijzen.
Tijdens ‘Musicando Insieme’ gingen wij opnieuw dieper in op het improviseren van verschillende gedichten en nonsenstaal. We deden dit met allerhande (niet)lichamelijke middelen.
- Organisator
Wij alles goed uitgedokterd en uitgerekend dus ik denk wel dat het gaat lukken om onze plannen in de realiteit te brengen.
Ook had ik de voorbije week bezoek wat opnieuw wat meer organisatievermogen nodig had. Het vraagt namelijk meer denkwerk om zowel voor mijzelf als voor de bezoekers het beste te doen door mijn werk te combineren met bezoeken, lessen volgen, stage lopen, ophalen en afhalen aan de vlieghaven, …
- Innovator
Ik vind het wel wat jammer dat wij geen lessen mogen geven want daardoor krijgen wij geen kans om als innovator op te treden op het frontale niveau.
- Lid van schoolteam/schoolgemeenschap
Uit noodzaak moeten wij terug naar onze vorige stageschool. Eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg aangezien wij daar de school echt wel verlaten hebben met een goed en aanvaard gevoel.
In onze universiteit loopt alles vlotter aangezien de mensen ons nu toch wel al vlot beginnen te herkennen, ze vriendelijk zijn en ons sneller helpen indien nodig. Ook met de medestudenten hebben we al veel meer contact dan voorheen.
- cultuurparticipant
- In Rome zijn er heel veel en goedkope (+ dure) winkels.
- De regen maakt alles minder mooi.
- In Rome is het vaak wisselvallig aangezien wij ons tussen de zee en de bergen bevinden. Het slechte weer kan er moeilijk weg wat niet het geval is in het Noorden van Italië zoals in Firenze.
Ik wilde ook wel eens een andere stad van Italië leerden kennen dus wij brachten 2 dagen door in Firenze.
- Het is daar enorm mooi, historisch en groen.
- De ijsjes zijn er duurder dan in Rome.
Het was ons zeker de moeite waard om een andere oord te gaan opzoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten