vrijdag 4 april 2008

Basiscompetenties (week 11)

  1. Leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

Maandagvoormiddag gingen wij een volledige voormiddag gaan observeren in de Montessorischool. Af en toe, wanneer ik zag dat er bepaalde kinderen in moeilijkheden zaten (computer, Engelse les, …), participeerde ik mee.
Dinsdag observeerden wij een volledige dag in onze vorige stageschool ‘Vibio Mariano’. Wij gingen terug naar ‘Vibio Mariano’ aangezien wij geen les mochten geven in de Montessorischool. Dinsdag vroegen wij de mentoren of het mogelijk was om donderdag 4 lessen te geven en het was meteen inorde aangezien zij ons al wat kenden en vertrouwen in ons hadden.
Woensdagnamiddag observeerden wij opnieuw in de Montessorischool. Ik heb daar voornamelijk interessante informatie opgedaan uit het interview met enkele leerkrachten. Daarna liepen de contacten veel vlotter want ook de leerkrachten stelden ons vragen waardoor de gesprekken op gang kwamen.
Donderdag was het onze laatste stagedag in ‘Vibio Mariano’. Wij observeerden tot 11u want vanaf dan was het aan ons om les te geven tot 16u30. We gaven 2 Engelse lessen waaronder een les over wegbeschrijvingen en in de andere les kwamen er dialogen aan bod. Daarnaast gaven we ook Arte (vervolledigen dagbladfoto) en Musica (Attakatamoeva).

De eerste les (Inglese: wegbeschrijvingen) liep heel moeilijk waardoor de doelen ook minder goed bereikt zijn. De leerlingen konden alle opdrachten uitvoeren aan de hand van drie korte woorden/zinnetjes (links, rechts, rechtdoor) die ze vaak nodig hadden tijdens het uitleggen van een weg, het zoeken en het volgen van een weg. De leerlingen kenden de woorden/zinnen wel maar konden die kennis niet toepassen tijdens het kaartlezen, het volgen van een weg, het uitleggen van een weg,… Ik had al snel door dat de les niet kon doorgaan zoals gepland. Ik heb, tijdens het lesgeven, de les wat aangepast zodat alles op een meer concrete manier in de klas kon uitgevoerd, gedemonstreerd en uitgelegd worden:

  • Leerlingen volgden weg zoals de leerkracht hen die dicteerde.
  • Leerlingen moesten de weg van de plaats waar ze stonden naar hun bank, in het Engels uitleggen

Vorige oefeningen verliepen vlotter maar bleven heel moeilijk.

We sloten de les af door de leerlingen een simpele kaart te laten overtekenen en de leerlingen de gedicteerde weg te laten volgen waarna ze moesten zeggen wat het eindpunt was. Daaruit bleek dat de leerlingen toch belangrijke informatie uit de les hebben opgestoken. Niet alle antwoorden waren correct maar het was wel duidelijk dat er toch wat vorderingen waren in vergelijking met in het begin van de les.
Alles werd zo concreet mogelijk, met verschillende middelen en zowel in het Italiaans en in het Engels uitgelegd. Het was misschien wat te hoog gegrepen maar door de les aan te passen bleek er toch wel iets van onze vooropgestelde doelen bereikt te zijn.

Volgende lessen liepen enorm vlot waarvan alle vooropgestelde doelen bereikt werden. Ik was ook aangenaam verrast door de bereikte resultaten en door het enthousiasme van de leerlingen.

  1. Opvoeder

Montessorischool:
De leerkrachten treden echt streng op wanneer ze vaststellen dat een leerling niet aandachtig is of onvoldoende zelfstandig aan het werken is. De leerkracht zijn strenger dan in Vibio Mariano en hun doel is om de leerlingen zo goed mogelijk op te voeden tot zelfstandige en zelfredzame kinderen.

Vibio Mariano:

  • Dinsdag en donderdag was er enorm veel heisa tijdens het oplossen van een klasprobleem. De leerkracht op die school hebben enorm veel te kampen met zo’n enorme klasproblemen die vaak uit de hand kunnen lopen. Zo’n klasproblemen (omwille van racisme, overtreden schoolregels, …) oplossen, is een belangrijke opvoedende functie van de leerkracht.
  • Donderdagvoormiddag had de turnleerkracht niet zoveel geduld waardoor ze snel en vurig uitvloog tegen de leerlingen. De helft van de leerlingen ging dan ook al wenend naar de klas. Ik vond wel dat de leerkracht iets te streng en opvliegend was.
  • Wij kregen de leerlingen stil door ons praatlicht en ‘freeze’ te blijven gebruiken. We pasten ook iets toe wat we gezien hebben in de Montessorischool (tellen tot de leerlingen stil zijn) wat opnieuw een heel positief effect had.
  • Stephania bleef in haar nopjes en vroeg enorm veel aandacht op verschillende en vervelende manieren. In het begin probeerden wij dat op te lossen door erop in te spelen maar nu blijkt het ‘negeren’ de beste oplossing te zijn. Niet alleen de leerkrachten negeren haar soms, ook de andere leerlingen hebben al ondervonden dat ‘negeren’ de beste oplossing is.
  • Claudia (zigeunermeisje) had geen goede dag. Ze had geen zin om mee te werken en ze deed het dan ook niet. Wanneer wij iets voorstelden wat ze normaal wel graag deed, had ze ook daar geen zin in. Op een duur wisten wij er echt geen raad meer mee waardoor we haar gewoon lieten doen waar ze zin in had (rondwandelen, 10 keer naar het toilet lopen, …) Ze was niet vervelend, liep niet in de weg en zocht geen aandacht. Ze had vaak gewoon geen zin om haar handen uit de mouwen te steken en mee te werken.
  • Ik had de klas enorm graag en zij ons ook. Ze kwamen ons over hun gevoelens vertellen, kwamen ons vragen stellen, … en op het einde van de laatste stagedag kregen wij van elk kind een dikke knuffel.
  1. Inhoudelijk expert

Ik heb opnieuw, aan de hand van een interessant interview, veel bijgeleerd omtrent de Montessorischool:

  • De leerkrachten moeten 1 jaar extra studeren om in een Montessorischool te mogen werken.
  • Het belangrijkste doel is dat de leerlingen zelfstandig en zelfredzaam worden.
  • De leerlingen krijgen geen punten want de leerkrachten letten enkel op de groeiende kennis van de kinderen door alles op een zelfstandige manier op te doen. Vooral de groei naar zelfstandigheid is van belang.
  • De schorten hebben eigenlijk dezelfde functie zoals een schooluniform in België: iedereen is gelijk en kan geen gevoel van meerwaarde krijgen door de kleren en het uiterlijk. Iedereen alsook de leerkrachten zijn evenwaardig want iedereen (leerkrachten, leerkrachten, directie, secretariaat) draagt schorten.
  • De leerkrachten hebben als doel de leerlingen zoveel mogelijk te helpen tijdens hun groei naar zelfstandige kinderen.

Deze week volgden wij ook:

  • ‘Teatro di Parola’. We leerden er niet zoveel bij aangezien we hetzelfde deden zoals in de vorige les maar met een ander gedicht.
  • ‘Media Education’: We leerden meer over verschillende multimediaprojecten en soorten media waarbij we dieper ingingen op cartoons, tekenfilms en animatiefilms.
  • ‘Musicando Insieme’: We kregen nieuwe poëzie die we verwerkten in verschillende liedvormen en op verschillende manieren: rap, zingend, pratend, instrumentale geluiden, … Ik vind die lessen heel interessant maar het is jammer dat de geleerde liedjes met bijhorende elektronische muziek, te moeilijk zijn om in de 3e graad bij ons toe te passen.
  • ‘Italiaans’ waarbij we ons verder verdiepten op verschillende grammaticale regels en oefeningen.
  1. Organisator

Komende maandag is het onze laatste stagedag in de Montessorischool en dan zit de stage erop. Deze week was het heel druk en vermoeiend om de stages en lessen te combineren maar we zijn erin geslaagd. Ik heb het gevoel dat wij alles goed hebben uitgekiemd.
Aangezien we meer met 2 werken dan gewoonlijk moet daar qua organisatie ook goed over nagedacht worden: wie doet wat en wanneer, wanneer komen we samen, wanneer gaan we naar …, … en dat moet allemaal gecombineerd worden met de moeilijke en verschillende openingsuren van de verscheidene kantoren.

  1. Innovator

Ik heb veel bijgeleerd uit het interview in de Montessorischool.
In Vibio Mariano trad ik, aan de hand van de nieuwe werkvormen en activiteiten, opnieuw op als innovator. De eerste Engelse les (wegbeschrijvingen) was volledig nieuw voor de leerlingen wat wel duidelijk te zien was aan de resultaten.
Tijdens de muziekles gebruikten wij spelvormen die wij geleerd hadden tijdens onze Italiaanse lessen ‘Musicando Insieme’ (instrumentale geluiden nabootsen, geluiden maken met het lichaam, … gecombineerd met het lied). Dat was zowel voor ons als voor de leerlingen en de mentor nieuw. De opdracht die wij de leerlingen gaven tijdens de Arteles was ook volledig nieuw. De leerlingen waren er meteen heel snel enthousiast over en verrasten ons met de mooie werkjes.
Voor mij was het volledig nieuw om de activiteiten uit de lessen ‘Musicando Insieme’ toe te passen tijdens mijn lessen. Het was zeker voor herhaling vatbaar.
Ook de leerlingen en de leerkracht vond het heel leuk. De leerkracht schreef zelfs opnieuw het volledige lesverloop op zodat zij alles later ook nog kon gebruiken.

  1. Lid van schoolteam/schoolgemeenschap

Montessorischool:
De meeste leerkrachten zijn al heel wat vriendelijker en dat vooral na ons interview want daardoor kwam ons eerste echte gesprek op gang. De leerkracht van het 4e leerjaar was in het begin wij daar observeerden echt niet vriendelijk maar naar het einde toe was dat al heel veel beter.
Ook in de Montessorischool hangt alles af van het vertrouwen dat ze in je hebben.

Vibio Mariano:
Dinsdagmorgen werden wij heel vriendelijk ontvangen en was iedereen blij om ons terug te zien. Ik was ook blij om daar terug te zijn want ik voelde mij daar echt goed in die school.
Gisteren was er een leerkracht die de andere leerkrachten trakteerde en ook wij kregen enkele gebakjes, meegebracht door onze mentor.
Italianen hebben een andere gewoonte op het vlak van overeenkomen. Italianen geven snel enkele kussen en een knuffel terwijl dat heel ongewoon zou zijn wanneer de leerkrachten/directie in België dat zouden doen met hun stagiaires. Ondertussen zijn wij er wel al wat aan gewoon want hier is dat lichamelijk contact eenmaal normaal.
De leerkrachten onderling hebben ook heel goede contacten en banden met elkaar.

Door het sterke vertrouwen kregen wij toch de kans om een soort van klasfoto te nemen. Alle aanwezige leerlingen moesten met hun rug naar het scherm gericht staan aangezien de leerlingen niet herkenbaar mochten zijn.


  1. Cultuurparticipant

Vanaf vrijdagavond tot woensdagmorgen had ik bezoek waardoor ik opnieuw enkele nieuwe dingen heb gezien. Aangezien het heel mooi weer was en alle monumenten en historische gebouwen uitzonderlijk gratis waren de voorbije dagen, was het de ultieme kans om daar eens wat van mee te pikken.
Zaterdag zijn wij een hele dag op toeristentocht geweest waarvan voor mij enkel de Sint-Pietersbasiliek (en koepel) nieuw was. Het is een enorm groot gebouw met vele kerken binnen 1 ruimte. We hebben ook de 551 trappen naar boven gelopen tot in de koepel. Het was vermoeiend maar uiteindelijk was het zeker de moeite waard want we hadden daarboven een prachtig zicht.
Ook maandag zag ik iets nieuws want ik ging voor het eerst het Colosseum naar binnen. Ik had er al veel foto’s van gezien en had dan ook meer verrassends verwacht wanneer ik uiteindelijk binnen was.
Ik ben heel blij dat ik dat allemaal van dichtbij heb kunnen zien.
Hoe mooier het weer hier is, hoe meer ik er een vakantiegevoel bij krijg aangezien er meer marktjes zijn, iedereen gelukkig is en er meer straatoptredentjes zijn.

Geen opmerkingen: